Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1899 - 1900 |
Plats <presPlaceLabel> |
Frankrike, Paris |
Titel <itemTitle> |
Victoria combination, de Dion-Bouton quadricycle |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Quadricycle var en billig bil som tillverkades i 400 exemplar under två år (även under namnet Eureka). Företaget Société Parisienne E. Couturier et Cie tillverkade cyklar och även på denna bil har en rörram använts. Modellen utvecklades och fick reklam vid bl.a tävlingar och 1900 klarade denna biltyp 25 mils tävling med medelhastigheten 30 km/t, vilket var ett bra resultat med tanke på den bräckli...
Visa hela
Quadricycle var en billig bil som tillverkades i 400 exemplar under två år (även under namnet Eureka). Företaget Société Parisienne E. Couturier et Cie tillverkade cyklar och även på denna bil har en rörram använts. Modellen utvecklades och fick reklam vid bl.a tävlingar och 1900 klarade denna biltyp 25 mils tävling med medelhastigheten 30 km/t, vilket var ett bra resultat med tanke på den bräckliga konstruktionen. Bilen registrerades 1908 som T 21 på fabrikör Alfred E Hahn i Örebro och bilen användes som transportmedel i Örebro och trakten däromkring av fabrikörerna Alfred och Anton Hahn (1846-1929). Anton Hahn var, efter studiebesök i USA, verksam som symaskinsfabrikör och drev verkstad för jordbruksmaskiner, han var stadsfullmäktige, landstingsman, riksdagsman m.m. Det äldsta kända "körkortet" i Sverige, ett protokollsutdrag, skrevs ut åt Alfred Hahn av Magistraten i Örebro den 12 maj 1902. Hahn förband sig att "åkningen ej finge äga rum å torgdagar, iakttaga största försiktighet, att sökanden ställde sig till efterrättelse gällande föreskrifter angående velocipedåkning i staden".
Stäng
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Personbil i form av en mindre hästvagnsliknande släpvagn "förspänd" med en "motorhäst", för två personer, med säten klädda med manchestertyg. Bilen kallades "Victoria Combination". Fransk De Dion bens...
Visa hela
Personbil i form av en mindre hästvagnsliknande släpvagn "förspänd" med en "motorhäst", för två personer, med säten klädda med manchestertyg. Bilen kallades "Victoria Combination". Fransk De Dion bensinmotor med tillv nr. 15184. Berling magnettändning, Schebler förgasare tillverkade i USA. Kombinerad bensin och oljetank placerad ovanpå motorn, som numer är urkopplad. Alla manöveranordningar finns på styrspaken och bandbromsen på vagnen manövreras med foten. Orginalmotorn är encylindrig och luftkyld och till den hör en Berling magnet, tillverkad i USA, och en Schleber förgasare, som är monterad senare. En MC-cylinder har någon gång under 1910-talet monterats på den ursprungliga cylindern. Gemensam vevstake med tätning mellan cylindrarna. Fläktkylning med rundrem av läder har tillkommit. Fläkten drevs genom att ett spår frästs ur på svänghjulet. Magnettändning har tillkommit, liksom huven av plåt över motorn. Luftkyld tvåcylindrig fyrtaktsmotor Cirka 2,7 hk Högsta fart cirka 40 km/timmen
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Användning av Hahn, Anton.
-
Produktion 1899-01-01 - 1900-01-01 i Paris, Frankrike av Société Parisienne E. Couturier et Cie.
-
Accession 1926-04-01 av Hahn, Anton.
|
Färg <itemColor> |
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Höjd: 1170.0 mm.
-
Längd: 2150.0 mm.
-
Bredd: 1150.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Personbil
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Bilar med förbränningsmotorer (TM K 2111)
|
Samling <collection> |
|
preciserat sakord <itemSpecification> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Tekniska museet |
Källa <url>
|
|