Modellen föreställer ett av loken från den andra leverensen till Statens Järnvägar från Beyer, Peacock & Co, Manchester. Ångloket Prins August som finns bevarat i museets samling (se Jvm00001-1) var f...Visa hela
Modellen föreställer ett av loken från den andra leverensen till Statens Järnvägar från Beyer, Peacock & Co, Manchester. Ångloket Prins August som finns bevarat i museets samling (se Jvm00001-1) var från den första leveransen av samma loktyp. Modellen är tillverkad 1866 vid Södra stambanans verkstad i Malmö. Den lämpade sig för 1860-talets utställningsformat och visades upp på Stockholmsutställningen 1866 då Statens Järnvägar ville lyfta fram sina moderna ånglokomotiv. Personalen som tillverkat modellen är namngivna: maskiningenjör Johansson och maskinarbetarna Frans Appell och herrarna Braconier och Frick. Att deras verk rönte stor uppskattning framgår i en notis ur den s.k. "Expositionstidningen" 18 juni 1866: "Vid Södra stambanans maskinverkstad i Malmö håller i dessa dagar på att fullbordas ett lokomotiv med tender i åttondels storlek...Arbetet berömmes af alla sakkunniga såsom något i sitt slag utmärkt, då dess minsta detaljer, skrufvar m.m. äro gjorda efter de mest noggranna beräkningar." Modellen hade varken nummer eller namn när den visades i Stockholm. Det fick den i efterhand i samband med förbättringar som gjordes 1916 av Järnvägsmuseum. Det riktiga loket "Westergöthland" togs ur trafik 1899 och såldes till den privata Krylbo-Norbergs Järnväg. Loket tjänstgjorde i ytterligare tio år innan det slutligen skrotades ned 1913.
Modellen har varit uppställd i vänthallen i Göteborg samt på Stockholm C.