Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1862 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Östergötland, Östergötland, Motala, Motala |
Titel <itemTitle> |
Carlsund |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Ånglok, Åmmeberg-Zinkgruvans järnväg (ÅJ) nr 1 "Carlsund", spårvidd 1435 mm Loket är svartmålat med mässingsdetaljer och röda skyltar.
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Loket har namn efter dåvarande chefen för Motala Verkstad Otto Edvard Carlsund, och var lok nr 1, det första lok som byggdes där. Loket Carlsund levererades 1862 till gruvbolaget Vieille Motagne och d...
Visa hela
Loket har namn efter dåvarande chefen för Motala Verkstad Otto Edvard Carlsund, och var lok nr 1, det första lok som byggdes där. Loket Carlsund levererades 1862 till gruvbolaget Vieille Motagne och dess järnväg Åmmeberg-Zinkgruvan i Närke. Loket användes på Åmmebergs Järnväg i Närke t.o.m. 1929 då loket deltog i Stockholmsutställningen och skänktes därefter till Järnvägsmuseet. Åmmebergs Järnväg hade aldrig förbindelse med Sveriges övriga järnvägsnät varför banan fram till sin nedläggning 1975 hade en egen standard för buffertarnas placering, mycket tätare än vad som är vanligt. Denna standard var vid lokets byggnad använd i Belgien, där bolaget hade sin hemvist. Ett annat originellt drag är att bromsblocket trycks mot rälen i stället för mot hjulen.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Användning 1862-01-01 - 1929-01-01 av Åmmebergs Järnväg, ÅJ.
-
Produktion 1862-01-01 i Motala, Motala, Östergötland, Östergötland, Sverige av Motala Verkstad.
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 6850.0 mm.
-
Bredd: 2600.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Ånglok
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Åmmeberg - Zinkgruvan (BA 386)
-
Åmmebergs J, ÅJ, 1435[Ursprungsbolag] (BO 423)
-
Ånglok (JVM.K 0907005)
|
Samling <collection> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Järnvägsmuseet |
Källa <url>
|
|