Motorflygplanet av modell Auster tillverkades 1944 av Taylorcraft Aeroplanes Ltd, England. Det är ett av 256 stycken Auster A.O.P. IV som tillverkades för Royal Air Force (RAF). De hade behov av ett lätt flygplan som kunde användas som Air Observation Post det vill säga flygburen luftbevakning. I detta ingick artillerieldledning och samarbete mellan armé- och flygförband.
Flygplanet användes av Royal Air Force 1944-1954. 1955-1956 var det i norsk ägo AS Norrönafly. 1956-1968 var det registrerat på F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda och sedan 1971-1982 M. Walk, Norrköping. Denna Auster användes under sin aktiva karriär för flygfotografering. Byar och gårdar på landsbygden fotograferades från luften, varefter fotografierna erbjöds till försäljning till ägarna av respektive gård. Vanligt på 1950-talet.
Gåva till samlingarna 1971.
Auster (latin för mild sydlig bris) var en vidareutveckling av det amerikanska flygplanet Taylorcraft A. Rätten till licenstillverkning köptes 1939 av Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd. Totalt kom 1 600 Auster i flera olika varianter att tillverkas till och med 1945. Namnet Auster kom att bli ett samlingsnamn för denna typ av flygplan, vilka var obeväpnade.
Efter kriget togs flera varianter fram för den civila marknaden. Åtskilliga Auster köptes av svenska flygklubbar, privatpersoner och små flygföretag. Fram till och med början av 1960-talet var Auster vanligt förekommande i Sverige.
Rent konstruktionsmässigt var Auster ett för sin samtid konventionellt flygplan. Flygkroppen var uppbyggd av stålrör, medan vingarna var av metall. Både flygkropp och vingar var dukklädda. Förutom pilot fanns även plats för en observatör/passagerare. Sikten ut från kabinen var mycket bra, vilket underlättade observation och fotografering. Flygplanet hade goda lågfartsegenskaper, och kunde starta och landa på primitiva fält, till exempel åkrar och grusvägar.