Motorflygplanet av modell DH 104 Dove tillverkades 1958 av de Havilland Aircraft Company, Storbritannien. 1965 köptes det av Uno Ranch (1907-1999) och blev det första civilregistrerade Dove i Sverige. Uno Ranch var en av svenskt civilflygs mest kända personligheter. Han föddes i Göteborg och var hjälpmekaniker på Torslanda under 1920-talet. 1924 lärde han sig att flyga i Tyskland. 1928 etablerade han det egna företaget Motorfirma Uno Ranch. Ranch utförde under kriget åtskilliga målflygningar för Försvarsmaktens räkning. 1945 fick han agenturen för Triumph och för att lättare kunna odla affärskontakter, både inom Sverige och utomlands, köpte han ett flygplan, en Saab 91A Safir, registrerades som SE-AUR, där de två sista bokstäverna kan utläsas som Uno Ranch. 1965 ersattes SE-AUR av denna DH 104 Dove med registreringen SE-EUR.
Ranch testamenterade flygplanet Luftfartshistoriska samlingarna, det tillkom 1999.
DH 104 Dove (Duva) togs fram i slutet av andra världskriget av den så klallade Brabazonkommittén. Intentionen var att återetablera den brittiska flygindustrin på den civila marknaden, och då framförallt rörande olika typer av trafikflygplan. DH 104 Dove hade plats för två piloter och sex-åtta passagerare, och var avsett för mindre trafikerade rutter inom det Brittiska samväldet. Dock kom åtskilliga DH 104 Dove att levereras till olika flygvapen, och då vanligen under tillnamnet Devon. En större, fyrmotorig variant, kallad DH 114 Heron (Häger) tillverkades också i ett mindre antal. En DH 104 köptes 1946 av svenska flygvapnet, där det betecknades Tp 46. Detta flygplan skrotades 1967.
1947 planerade det lilla flygbolaget T-Flyg att köpa ett antal Dove för reguljär inrikestrafik i Sverige. Dock fullföljdes inte dessa planer.