Presentationstext <itemDescription> |
-
"Motivet med ängeln, som bebådar Jungfru Maria, är ett av de mest populära inom den skånska textilkonsten. Det förekommer i mer än 100 kända exemplar (fig. 128; färgpl. VI). Inom en stilsierad lagerkr...
Visa hela
"Motivet med ängeln, som bebådar Jungfru Maria, är ett av de mest populära inom den skånska textilkonsten. Det förekommer i mer än 100 kända exemplar (fig. 128; färgpl. VI). Inom en stilsierad lagerkrans med upptill och nedtill samt i sidorna blommor - åttabladiga rosor - sitter Maria bakom en pulpet, som i de flesta fall förvanskats till en vid, prickig styvkjortel, där boken, som ligger på pulpeten, blivit ett förkläde. Vid sidan om Maria kommer ängeln med båda vingarna synliga. Den är iklädd livstycke och prickig kjol, ses i profil och håller en tulpan i handen. Mellan figurerna växer en annan tulpan upp, och över dem båda i en halvcirkel svävar en duva. Bakom Maria är upphängt ett draperi. Utanför lagerkransen finns i hörnen diagonalställda rosor och tulpaner, på sidorna upprättstående tulpaner med blad och överst ett bevingat änglahuvud. Ytan är utfylld av små blommor. Bottnen är i allmänhet svart men kan stundom vara röd. liksom bottnen innanför kransen ej sällan är blå. Motivet förekommer i ett otal varianter. En stor grupp har blommorna såväl inom som utomlagerkransen utbytta mot stela kvistar med knoppar i grenändarna. Ängeln har en kort randig kjol, så att fötterna är synliga. Skärpändar fladdrar bakåt från midjan. Sådana förekommer också på vissa av den förstnämnda typens dynor. I allmänhet saknas bård, men i några fall förekommer en taggig kant och i andra en bård av trianglar i olika färger." "Man har velat göra gällande, att det varit kistebrev, som utgjort förebilder till bebådelsedynorna, och de har till en viss grad samma uppbyggnad, men jag har svårt att föreställa mig, att en väverska med kistebrevet för ögonen skulle ha så deformerat kompositionen som skett. Här som i så många andra fall har det varit en vävnad eller ett efter denna avriitat mönster, som varit förlagan. Såväl kistebrevet som vävnaden återgår på samma urbild. Motivet är ju inte okänt bland vävnader från Nordtyskland och Norden." Ernst Fischer, Flamskvävnader i Skåne, s. 206-210 "I det rika vävnadsmaterialet från Skåne finns bevarade 1 åkdyna och 2 hyenden, vilka i sin mönsterteckning återgår på bebådelsedynorna. De har samma lagerkrans med 4 åttabladsrosor, samma rosor och tulpaner som hörnblommor, samma tulpander vid sidorna, samma stela kvistar med knoppar i kviständarna och samma bevingade änglahuvud över kransen. Inom denna finns ett par i allmogedräkter, omgivet av små tulpaner, och över dem i kransen i ett exemplar den helige andes duva, liksom i bebådelsedynorna. I de två hyendena har duvan ersatts med signaturerna BID och MID. Väverskorna har icke identifierats, men den förra är knuten till en gård i Hasslemölla, Veberöd, den andra är från Torna hd. Sannolikt är dynorna vävda till något bröllop eller någon trolovning av två systrar. Dynorna kallas i traditionen brudparet eller trolovningen. Någon gng har paret fått benämningen tvillingarna. Av allt att döma bör dynorna stamma från samma tid som bebådelsedynorna, dvs. början av 1800-talet. En variant, som ytterligare bevisar samhörigheten med bebådelsedynorna, finns i Kulturhistoriska museet i Lund [inv.nr KM 2264]. Den har samma mönsteruppbyggnad som de nyss nämnda dynorna. Enda skillnaden är, att mannen här blivit utbytt mot jungfru Maria från bebådelsedynorna, varvid även draperiet, som brukar hänga bakom henne fått följa med." Ernst Fischer, Flamskvävnader i Skåne, s. 210-211
Stäng
|