Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1955 |
Beskrivning <itemDescription> |
|
OCM <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
Helsingborgsutställningen H55, internationell bostads- och konstindustriutställning, pågick under sommaren 1955 mellan 10 juni – 28 augusti. H55 var det första stora utställningsarrangemanget i Helsin...
Visa hela
Helsingborgsutställningen H55, internationell bostads- och konstindustriutställning, pågick under sommaren 1955 mellan 10 juni – 28 augusti. H55 var det första stora utställningsarrangemanget i Helsingborg sedan Industri- och slöjdutställningen 1903, den första i raden av berömda utställningar i Helsingborg. H55 arrangerades av staden och Svenska Slöjdföreningen med arkitekt Åke H. Huldt som generalkommissarie och helsingborgsfödde arkitekten Carl-Axel Acking som en av arkitekterna. Utställningen tilldrog sig stor nationell och internationell uppmärksamhet. Syftet var att inom konstindustri, heminredning och bostadsutformning visa vad som hänt sedan Stockholmsutställningen 1930, och samtidigt blicka framåt. Utställningsområdet var förlagt dels till området Gröningen (platsen för nuvarande Stadsteatern), dels till parapeten. De båda områdena förenades genom en drygt 200 meter lång gångbro som byggdes av Kungl. Göta ingenjörskår. Totalt omfattade utställningsområdet 50 000 kvm. En stor scen var uppförd på Konserthusets norra sida och här liksom på bl.a. Konserthusets stora scen bjöds högklassig underhållning med svenska och internationella stjärnartister och orkestrar. Programchef för det stora underhållningsutbudet var Kåge Sigurth. Vid tiden beskrevs Helsingborg som en "i mångt och mycket" ny och modern stad, med ett mångsidigt och expanderade näringsliv. Staden rörde sig framåt, och under 1950-talet var Helsingborg Sveriges mest frekventerade infartsstad med över två miljoner inresande årligen. H55 kom därför att bli, inte enbart Helsingborgs angelägenhet, utan hela Sveriges. Dess ledande idé och målsättning var att sätta människan i fokus. H55 ville gestalta människans omgivning som skapande och involverande. Den omkringliggande miljön visades som ett verktyg för att underlätta arbete och livsföring, för att möjliggöra trivsel och skönhet även bland vardagens enkla ting. I stora drag handlade det om att anpassa omgivningen till människan och dennes behov. Under 1950-tal ändrades människans levnadsvillkor i Sverige och den materiella standarden höjdes snabbt. Därav gavs H55 möjligheten till att väcka debatt om konstnärlig frihet och vad som skulle anses som "vackert" framöver. H55 ville upplysa 1950-talets människa om en bättre smak, helt enkelt. Man propagerade till och med om att det skulle bli svårt att återgå till "vardagen", efter det att man besökt utställningsområdet. H55 var ett "ögats äventyr", och visade besökaren att vardagsvärlden kunde bli vackrare - bara man var beredd att offra allt gammalt skrot som ens hjärta "fäst sig" vid hemma i hushållet. Egentligen presenterade H55 inget nytt och revolutionerande, utan huvudfokus lades till att visa vad god smak var, och hur man kunde skaffa sig den. Ett tema som däremot återkom under hela mässan var färg och form, det var något som man definitivt skulle "hålla sig till".
Stäng
|
Förvärvsomständigheter / Till museet <itemDescription> |
|
OCM <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
Klänningen syddes upp inför sommaren 1955, då Helsingborgs Stadsteater medverkade vid den internationella bostads- och konstindustriutställningen "H55" i Helsingborg. Sannolikt användes klänningen un...
Visa hela
Klänningen syddes upp inför sommaren 1955, då Helsingborgs Stadsteater medverkade vid den internationella bostads- och konstindustriutställningen "H55" i Helsingborg. Sannolikt användes klänningen under en eller flera av stadsteaterns programpunkter: "Barnteatern", "Lill-Cirkus H55" och "Inform-Teatern". Klänningen har därefter troligen använts i andra uppsättningar under åren, för att sedan hamna i Stadsteaterns klädförråd. Sommaren 2020 skänktes klänningen, tillsammans med flertalet andra scenkläder, av Stadsteatern (genom Yvonne Ericsson) till Kulturmagasinet i Helsingborg.
Stäng
|
OCM <itemDescription> |
|
Samtidiga förvärv <itemDescription> |
|
Funktion <itemDescription> |
|
Gruppering <itemDescription> |
|
Källuppgifter <itemDescription> |
|
OCM <itemDescription> |
|
OCM <itemDescription> |
|
Källuppgifter <itemDescription> |
|
Utställning <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
Den svenska landsortsteaterns förfall under det tidiga 1900-talet kom att skapa förutsättningar för inrättandet av landets första stadsteater med fast ensemble i Helsingborg 1921. Från mitten av 1700-...
Visa hela
Den svenska landsortsteaterns förfall under det tidiga 1900-talet kom att skapa förutsättningar för inrättandet av landets första stadsteater med fast ensemble i Helsingborg 1921. Från mitten av 1700-talet hade det svenska teaterlivet tillgodosetts med resande teatersällskap som färdades mellan svenska landsortsstäder. Sällskapen hyrde in sig på stadens teaterlokal, ofta under ett par sammanhängande månader. Teatersällskapet bodde under tiden i staden, deltog i sociala tillställningar och blev en del av stadens societetsliv. Man spelade teater två-tre kvällar i veckan, och repertoaren var omfattande med omkring 25-30 teaterpjäser på gång samtidigt. Med industrialiseringen och järnvägens genomslag under 1800-talet, kom sejourerna att bli kortare än tidigare. Vid sekelskiftet 1900 kunde besöken liknas vid dagens artistturnerande, med en eller två föreställningskvällar/stad. Arbetslivsrörelsen gjorde entré, även inom teaterbranschen, och fokus riktades bland annat mot teaterlokalernas undermåliga förhållanden. Biosalonger med modern teknik lockade allt fler besökare och teatern föll i sorti. Teaterkrisen var ett faktum och debatt blossade upp. Efter år av diskussioner och olika lösningsförslag för att rädda landsortsteatern, anhöll Teaterstyrelsen i Helsingborg om att inrätta en fast teaterensemble i Helsingborg. År 1921 bildas således Aktiebolaget Helsingborgs Stadsteater.
Stäng
|
Signering, påskrift, stämpling <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Brukad 1955 av Helsingborgs stadsteater.
-
Tillverkad 1955 .
-
Förvärvad 2020-08-12 av Ericsson, Yvonne, Helsingborgs stadsteater [genom Yvonne Ericsson].
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- metall
- textil
|
Material<itemMaterial> |
- bomull
|
Teknik <itemTechnique> |
-
handsytt
-
maskinsytt
-
stämplat
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 45 cm. axel - axel
-
Bredd: 73 cm. midja
-
Längd: 151 cm.
|
Sakord<itemName> |
- klänning
- teaterkostym
- kaftan [variant av]
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Helsingborgs museer |
Källa <url>
|
|