Linjebuss startade efter kriget och körde genom Tyskland med lastbilar. Man körde bland annat ner mat. Vägarna var mycket dåliga efter kriget. Även däcken var dåliga. Det var alltid två chaufförer i ...Visa hela
Linjebuss startade efter kriget och körde genom Tyskland med lastbilar. Man körde bland annat ner mat. Vägarna var mycket dåliga efter kriget. Även däcken var dåliga. Det var alltid två chaufförer i varje lastbil. När de körde förbi tyska flygkyrkogårdar tog de däck som gjöts om hemma i Sverige. När de skulle upp för branta backar så behövde lastbilarna draghjälp. Motorerna var så små att de inte orkade med lasten. Det gällde att ha kontakter i Tyskland så att de kunde få hjälp med att räta upp lastbilarna igen. Axel Johnsson, som hade Johnssonrederierna, startade Linjebuss. 1955 gick man ihop med Sveabolaget. Axel Johnsson behöll inlandstrafiken och Sveabolaget utlandstrafiken. Sen övertog Linjebuss utlandstrafiken. Källa: Kjell Hansson 3/4 2019