Presentationstext <itemDescription> |
-
ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING Säve präglas av ett böljande åkerlandskap med älvdalar, oskiftade byar och storskaliga verksamhetsområden. Stadsdelen har en småskalig bebyggelse med gårdar, byar och ...
Visa hela
ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING Säve präglas av ett böljande åkerlandskap med älvdalar, oskiftade byar och storskaliga verksamhetsområden. Stadsdelen har en småskalig bebyggelse med gårdar, byar och ett fåtal sammanhållna småhusområden. Bebyggelsen är framförallt samlad runt Säve station. EN HISTORISK TILLBAKABLICK Stadsdelarna Säve, Kärra och Skogome utgjorde tidigare Säve socken som sträckte sig från Nordre älv i väster till Göta älv i öster. Den gamla landsvägen gick mellan Nyebro och Vedbacka i Rödbo (nuvarande Svankällevägen) och en mindre väg ledde västerut från ”Kärra korsväg” vid nuvarande Kärra kapell till Säve kyrka och Bärby. Säve var norskt fram till 1658. Det utsattes flera gånger för krigshandlingar och i slutet av 1600-talet anlades Orrekulla skans vid Göta älv. Inom den relativt stora socknen har det funnits ett flertal byar bl a Kyrkeby intill kyrkan, Gunnesby, Kärra, Öxnäs, Bärby, Tagene och Åseby. Socknen hade också många gårdar av varierande storlek. Två av de största var säteriet Hökälla samt Clarebergs gård. Bärby som är en gammal tingsplats var en viktig punkt i bygden. Här öppnades Säves första skola redan 1819 och 1874 byggdes en till vid ”Kärra korsväg”. 1907 invigdes Bohusbanan. Samtidigt öppnades en station intill Säve Kyrkeby där ett litet stationssamhälle sedan växte fram. Kvillehed, Åseby och delar av Askesbys före detta utmark är fortfarande ett jordbrukslandskap. Landskapet innehåller tydliga byplatser med lång kontinuitet, liksom övergivna by- och torptomter, senare utflyttade gårdar, små sommarstugor, beteshagar, hägnader, dammar, vägsystem etc. Byvägen leder till en båtplats vid älven. På 1930-talet började områdets karaktär också att förändras genom nya verksamheter. 1940 startade utbyggnaden av Kungliga Göta Flygflottilj i sydvästra Säve, 1946 öppnades en stentäkt vid Tagene, 1957 stod Skogome fångvårdsanstalt klar och 1958 togs motorvägen längs älven i bruk. Säves övriga delar har delvis mycket välbevarad landsbygdskaraktär och här finns flera värdefulla jordbruksmiljöer bl a Öxnäs, Åseby, Näset, Kyrkeby samt Assmundtorp som ingår i Skändlaområdet. Inom f d Säve och Rödbo socknar finns stora delar av det gamla vägnätet kvar. Under femtiotalet började det gå bussar till Lilleby, där det byggdes fritidshusområden och sommarstugor. INGÅR I BEFINTLIGA PROGRAM Inga miljöer eller byggnader från den berörda perioden ingår i befintligt bevarandeprogram, del I och II.
Stäng
|