Redan på 1950-talet hade man på Jie keramik en så kallad indrejningsmaskin. Anita Nylunds burkar drejades i denna. Tjockleken i burkarna kunde dock bli olika i en sådan maskin. Efter en halv dags arbete vid maskin orkade man inte trycka lika hårt och burkarna blev tjockare.
Själva burken designades av Jie själv (John Ewert Johnson) men Anita målade dekoren.
Då det började bli svårare att få betalt för den dyra handdekoren som blivit företagets signum, började man i slutet av 1950-talet att experimentera med silkscreentryck. Man tryckte då de svarta delarna i mönstren och kompletterade sedan genom att med pensel lägga fält i olika färger. Detta var en både enklare och billigare dekormetod. Denna metod fick sitt genombrott med den unga formgivaren Anita Nylund, dotter till Rörstrands chefdesiger Gunnar Nylund.
Anita Nylund anställdes på Jie i slutet av 1950-talet och hennes burkar, ströare, fat och skålare gjorde stor succé.
Uppgifter lämnade av Aimo Nietosvouri 2010
I en artikel i Antik & Auktion nr. 2 2002 berättar Anita Nylund om burkarnas bakgrund. "Många av dessa myllrande personer finns i Anita Nylunds barndom... Grönkvist var en trädgårdsmästare i Mellby där familjen Nylund hyrde sommarställe."