Motorflygplanet av modell MFI-10 Vipan tillverkades 1961 vid AB Malmö Flygindustri efter Ernst Wohlbergs konstruktion. Den registrerades som SE-CFI, en prototyp framtagen för att fungera som ett STOL-flygplan (Short Take-Off and Landing). Tanken var att det skulle användas av svenska armén för olika uppgifter, bland annat artillerieldledning och transport av sårade. Två serieexemplar byggdes för arméns räkning. Efter utvärdering valde man istället att köpa helikoptrar.
I början av 1970-talet överlämnades ett av serieexemplaren (SE-CPI) till de Luftfartshistoriska samlingarna och protoypen (SE-CFI) till Flygvapenmuseum. Ett byte av maskiner skedde 1980 eftersom prototypen saknade militär koppling.
Flygplanstypen representerar för sin tid ett nytänkande inom flygplankonstruktion. Prototypen var att betrakta som ett rent provflygplan, och skiljer sig konstruktionsmässigt från de båda serieflygplanen. Rörande prestanda kan MFI-10 jämföras med den samtida Helio Courier. Konstruktören till MFI-10, Ernst Wohlberg, hade 1939-1945 arbetat inom tysk flygindustri, bland annat Focke-Wulf och Henschel. En MFI-10 såldes till Spanien 1968 för påtänkt licenstillverkning.
MFI-10 uppvisar för sin tid mycket intressanta konstruktionslösningar. Bland dessa bör skrovets skalkonstruktion, bestående av yttre och inre aluminiumplåtar mellan vilken en kärna av bikakealuminium (honeycomb) är limmad. Det gör strukturen både lätt och stark. Landstället är tillverkat i 28 mm armerad polyester, vilket också var en nyhet för svenska förhållanden. Helikoptrar hade dock vid denna tid börjat nå upp till samma prestanda och kapacitet som mindre flygplan såsom MFI-10. Även om helikoptern var betydligt dyrare i drift, kom de att mer och mer överta flygplanens roll inom arméflyget. Den nisch inom militärflyget som tidigare varit förbehållen flygplan i samma storleksklass och prestanda som MFI-10 hade vid denna tid börjat intas av helikoptrar. Detta var nu inte bara en svensk utveckling, utan kan sägas ha varit en allmän tendens inom militärflyg i hela världen.