Sk 5 är en produkt från Heinkel Flugzeugwerke i Warnemünde vid Rostock i Tyskland, startat av Ernst Heinkel 1922. Han hade börjat sin bana som flygplanskonstruktör först vid LVG och Albatros-Werke för att sedan 1914 flytta till Hansa-Brandenburgische Flug-zeugwerke där han var konstruktör av de i Sverige kända Hansorna; S 2, S 3, S 4 och S5.
Heinkelfabriken blev en av de större leverantörerna till tyska Luftwaffe fram till 1945, då den efter kriget kom att ligga i den sovjetiska zonen och blev beslagtagen.
Mot slutet av 1925 tillkom HD 35, med 120 hk Mercedes och åter något större. Typen var även tänkt som reseflygplan
med plats för tre och tillverkades i två exemplar. Alla typer i serien var biplan; HD står för Heinkel Doppeldecker, och de kunde även utrustas med flottörer.
Planet levererades och monterades på CVM i mars-april 1926, godkändes och tilldelades numret 66 som målades på kroppssidorna. När det nya Flygvapnet organiserades 1926-07-01 blev nr 66 placerat på 3. flygkåren, blivande F 3. I mars 1927 meddelar F 3 att utprovningen avslutats, och planet överförs till F 5. Det har då fått beteckningen Sk 5.
Sk 5 var i tjänst till 1929-06-14 då det avfördes på grund av förslitning. Det hade då en total flygtid av 199 tim 5 min, och blev sålt till löjtnant Anders Wentzer 1930.
I början av 1931 köptes planet av löjtnanten och flygingenjören Claes Sparre för 50 kr, civilregistrerades SE-SAM 1931-05-05, och fick Luftvärdighetsbevis utfärdat samma dag.
I nr 5 av tidsskriften Flygning år 1933 utannonseras flygplanet HD 35, luftvärdigt, med 120 hk Mercedes, 2-sitsig med stort bagagerum, nyöversedd reservmotor, propellrar och cylindrar mm mot anbud till Flygnings kontor.
Efter krigsutbrottet 1939 blev planet i nedmonterat skick förvarat i en lada på Lagavallens idrottsplats i Ljungby, och Luftvärdighetsbeviset drogs in 1940. Det var kvar i ladan till 1960 då det såldes för 500 kr till Anders Hansson och Roy Carlsson som tog det till Skånes Fagerhult där det monterades.
1963 såldes planet till Jan Tibell, Traryd, som 1964 sålde det vidare till Lennart Svedfeldt, Svedino, och hans samlingar i Ugglarp.
Efter förhandlingar kunde SESAM tillföras Flygvapenmuseum genom att en CASA 352 (i Spanien licensbyggd Junkers Ju 52/3m) som museet disponerade, lämnades i byte, och från 1988 fanns det i museets förråd.
1989-10-11 kom de första delarna av Sk 5 till byggnad 116 på f d flottiljen F 8 vid Barkarby.
Flygvapenmuseums Sk 5 är, såvitt känt, den enda kvarvarande trä-Heinkeln i världen, och också det äldsta kända Heinkel-flygplanet någonstans.
Tillgängliga datauppgifter för Sk 5:
Fabrikens tillverkningsnummer 235
Motor original Mercedes D.II, 120 hk
nu Mercedes-Benz Typ IIF 12556 tillv.nr 72225, 120 hk
Spännvidd 10,97 m
Vingyta 32,4 m2
Längd 7,5 m
Höjd 3,1 m
Tomvikt 760 kg
Flygvikt 1060 kg
Maxhastighet 135 km/h
Räckvidd, max bränsle 250 km
Topphöjd 3300 m
Tid till 1000 m 9,2 min
Detta enda flygplan köptes in 1925 till Flygkompaniet och erhöll arméflygnummer 66. Numret bibehölls när flygplanet överfördes till flygvapnet och fick beteckningen Sk 5. Det fick göra tjänst som skolflygplan under några år innan det såldes till en privatperson.
1925-08 Levererad till Flygkompaniet på Malmslätt. Märkning 66
1926-07-01 Överförd till flygvapnet.
1929-06-14 Kasserad. Gångtid: 199,05 timmar
1930 Såld till löjtnant Anders Wentzer.
1931-05-05. Ny ägare Greve Clas Erse Sparre, Ljungbyhed. Registrerad SE-SAM
1933-12-06. Ny ägare Gösta Söderbaum, Djursholm.
1936-10 Avregistrerad.
1937. Flygtid 15 timmar. Kroppen omfanerad.
1938-02. Ny ägare Per Gustavsson, Ljungby.
1938-02-27 Återregistrerad SE-SAM, Per Gustafsson, Ljungby
1938-03-26. Efterbesiktning. Luftvärdighetsbeviset indraget
1940-10-15. Luftvärdighetsbeviset indraget då flygplanet inte till rimlig kostnad kunde iordningställas i flygdugligt skick. Undanställd i lada i Jönköpingstrakten.
1963 Ihopmonterad på flygfältet vid Skånes Fagerhult.
1964 Såld till Svedino och utställd på Svedinos Bil- och flygmuseum, Ugglarp.
1987. Flygplanet förvärvas till Flygvapenmuseum genom en bytesaffär. Som bytesflygplan användes en Junkers Ju52
1988 Till Flygvapenmuseum i utbyte mot en CASA 352. Till Tullinge för att restaureras av Arlandagruppen.
1989 - 2008. En arbetsgrupp i Svensk Flyghistorisk Förening, den så kallade Tullingegruppen, restaurerade flygplanet.
2010 Utställd på Flygvapenmuseum efter färdigställd renovering.