Motorflygplanet av modell Bücker 131 Jungmann tillverkades 1937 av Bücker Flugzeugbau, Berlin efter konstruktion av Anders Johan Andersson. Flygplanet användes som skolflygplan och målflygplan av Svensk flygtjänst 1938-1958. Havererade på Skå Edeby 13 juli 1958.
Avfördes ur registret 1961 och skänktes till de Luftfartshistoriska samlingarna.
I början av 1920-talet flyttade den före detta tyska marinflygaren Carl Clemens Bücker till Sverige. Bücker etablerade flygplantillverkaren Svenska Aero AB på Lidingö. Bland de olika flygplantyper som kom att tillverkas vid Svenska Aero AB märks marinspaningsflygplanet Hansa, Jaktfalken och Skolfalken. På grund av finansiella svårigheter, mycket beroende på uteblivna militära beställningar, sålde Bücker 1932 sitt företag till ASJA. Han flyttade tillbaka till Tyskland, och etablerade där Bücker Flugzeugwerke AG. Som chefskonstruktör anställdes den svenske ingenjören Anders Johan (A.J.) Andersson. Det första flygplan som kom att tillverkas i Tyskland var Bü 131. Andersson kom att ansvara för flera andra flygplanstyper vid Bückers fabrik och senare även för licenstillverkning vid svenska fabriker.
I sin samtid ansågs Bü 131 ha utmärkta flygegenskaper och även vara ett utmärkt flygplan för avancerad flygning. Före och under andra världskriget var Bü 131 ett standardflygplan för grundläggande flygutbildning i tyska Luftwaffe. Flygplanstypen kom även att exporteras till ett tjugotal olika länder, däribland Brasilien, Kina, Sverige, Sydafrika och Ungern. Bü 131 hade utmärkt roderharmoni med låga spakkrafter. Fram till och med slutet av 1930-talet utgjorde dubbeldäckade flygplan normen för grundläggande flygutbildning. Dessa olika flygplantyper, inklusive Bü 131, hade till stor del en snarlik konstruktionsmetodik: svetsad stålrörsstomme till flygkropp och vingar av trä. Både flygkropp och vingar var vanligtvis helt eller delvis dukklädda. Vad som urskiljde Bü 131 var att varje vinge var utrustad med ett skevroder, vilket avsevärt förbättrade flygegenskaperna, samt högre vingbelastning. Bü 131 utgjorde den sista generationen av dylika flygplan, vilka kom att ersättas av monoplan med täckt kabin.
Omkring 5 000 Bü 131 kom att tillverkas och kan därmed betraktas vara det av en svenskfödd konstruktör mest tillverkade flygplanet i världen.