Det inre vapenhusrummet med enkla sidodörrar till blomsterrum/diskbänk/städ i norr samt läktartrappa i söder. De inre pardörrarna i trä med två fyllningar i vardera blad, stående bred, hålkälsfasad panel mot kyrkorum, ockragul målning. Smalt 50 mm gerat foder med halvrund- och hålkälslist, gul målning. Norra och södra enkeldörren med foder lika utformning men grå målning, samt sex spröjsade glas i övre fyllning i södra dörren. Smal cylinderformad taklampa med smitt ramverk och opak glaskupa.
Golv av grå polerad kalksten, rektangulära hällar, ca 500x1000 mm.
Yttre väggar slätputsade, vit målning. Mellanväggar av gasbetong, strukturmålade puts i vitt. Inre platt tak av breda träplank, svag blågrå lasering, synliga "smidda" spikhuvuden. Allt från stads-arkitekt Albert Hamrins hand 1948.
Läktarunderbyggnad med kapprum och rwc i norr samt samtalsrum i söder från 1986 (Herolfs Ingenjörsbyrå). I norr fortsätter kalkstensgolvet genom dörrlös öppning, mellanväggar av stående brädpanel, ca 180 mm breda, vit målning. Öppningens foder, ca 50 mm gerat och inåt fasat, och karm båda gul målning. Tak lika vapenhus.
Rwc har dörr med åtta fyllningar, grå målning. Foder lika öppning, grå målning. Gul plastmatta på golv, väv på vägg, vit målning. Gipsskiva i tak, vit målning. Trekantlist, ca 30 mm, vit målning. Inre slät gråmålad förrådsdörr till städutrymme, foder lika vapenhus, grå målning.
Samtalsrummet har trädörr med 21 kvadratiska spröjsade glas, ockragul målning. Foder lika kapprumsöppning. Oljat spåntat trägolv, ca 125 mm breda. 100 mm hög, fasad, slät, träsockel utmed mellanväggar i trä lika kapprum, ej mot norr och yttervägg i söder med putsad yta. Vit målning. Tak lika vapenhus.
Kyrkorummets golv lika vapenhus.Ytterväggarna slätputsade, vit målning. Innertaket består av ett stort stjärnvalv i mitten, flankerat av mindre kryssvalv åt vardera öster och väster. Valven murade utanpå yttermurens insida och löper ned i knippestöd, murade som doriska pilastrar ned mot golv, vit målning. Genom denna lösning bildas djupverkan med höga valvbågar i mitten och i koret. Det centrala valvet har också avkapade konsolstöd på norra och södra väggen, lika Hagmans kyrkor i Säbrå och Borgsjö.
Golv i bänkkvarter lika samtalsrum. Golvsockel saknas. Slutna bänkkvarter från 1948 med sidogång mot södra entrén, öppna mot yttervägg. Bänkskärmar med 1700-talsinspirerade fyllningar, (en kvarlämnad bänk från denna tid användes enligt Hamrin som förlaga) blå botten, gulmålade bladornament på dörrar, utanpåliggande dekorplattor med sienagul marmorering i sidostycken, gulmålade lister, grön lasering på ramverk, brunmålade överliggare. En liggande längsgående fyllning i bänkryggar, grå målning. Längst fram mot koret i mittgång två brinnande förgyllda urnor (trons brinnande låga) stående på rödsvartmarmorerade fyrkantiga baser inkomkonerade i bänkskärmarna.
Över mittgång en takkrona i mässing från 1775, i koret en glasprismekrona, på yttervägg i söder och norr ellampetter i bearbetad mässingsplåt.
Södra entréns ytterdörr har en insida med breda stående plank, brun målning. Smidda följare under följare av trä lika västra entrén. Stort öppet smitt 1700-tals lås. Vindfånget är från 1948.
Golv lika kyrkorum, väggar mur och puts, samt stående bredpanel, gråtonad lasering lika tak i vapenhus.
Utformningen påminner om ett gammaltestamentligt tabernakel med kannelerade fronter och uppskjutande gavelspets. Överljus i gavelfältet med slingornamenterad spröjs. Ockragul pardörr med rombmönster. Kolmårdsmarmorerade sidor, kalkstensrödbruntonad kannelyrsida, förgyllda detaljer. Två små figurer kröner flankerna.
Över entrén ett runt fönster, tårtformigt spröjsade glas i enkelbåge, grå målning insida.
Läktaren i väster buren av två fyrkantpelare i trä, grågrön målning, bruna kapitäl. Tät bröstning, tre fjärdedelar skjuter ut ca 1, 5 m i rummet. Rak bröstning med rundade hörn vid utskjutande gavlar. Troligen från 1948, imiterande 1700-tals utseende med fyllningar avgränsade med kolonetter. Smal svängd trappa i trä upp till läktaren, rödgrå linoleum på plansteg, rund lackad handledare i björk? Gråmålad skivinklädd bröstning vid trappa. Läktargolv uppbyggt i trä i gradiner med rödgrå linoleummatta. Lösa stolar i norr, öppna bänkar från 1928 i söder. Malmkrona från 1720 över läktaren. Orgelfasaden är från 1948.
Platta elradiatorer under varje fönster i kyrkorummet, utom vid korets södra fönster.
Det utbyggda koret upphöjt ett steg. Golv av rödgrå kalksten, ej helt slät, rektangulära ca 250x450 mm. Barocksvängd tät altarring, öppen båda sidor mot korväggen. Möjligen skapad 1948, samma fyllningar finns här med förgylld botten, blå målning på ramverk, förgyllt armstöd snarast som krönlist, rött sammetstyg på knäfall. Inre trappsatsgolv i obehandlat trä upp till altarbordet i trä, inkomponerat i altaruppsatsen.
Altaruppställningen från 1768 utförd av Johan Edler d.ä. Denne arbetade i Attmar med en mer stram, närmast gustaviansk stil, påverkad av Carl Hårlemans utformning av altaret i Säbrå kyrka. Utformad som arkitektonisk portal med bas där även altarbordet ingår, och predellabröstning, framspringande pilastrar inkomponerat i kornisch och krönande bågsegment. Ljusgrått ramverk, blå marmorering i fyllningar, förgyllda listverk. Basen med stående förgyllda fyllningar och lagerfästonger. Flankerande kvinnofigurer-tron i norr, hoppet i söder. Strålsol högst upp mot taket. I bågsegment bevingade puttis.
Vid en brand 1947 förstördes bland annat två altartavlor från 1773. Efter branden fick kyrkan nya altartavlor målade av Olle Hjortzberg 1948. Nattvardsmotiv i predellan, den ur graven återuppstånde Kristus som altartavla.
Den nuvarande predikstolen i korts norra del av Jonas Edler är från 1828, utarbetad med Nordingrå som förebild. Snedställd tresidig korg i trä med rak tio steg hög, tät trappa från öster. Korgen med de fasade hörnen försedda med stora rullverk, buktar svagt utåt nedåt där en kraftfull lagerfläta markerar botten, därefter inåtsvängd palmbladsförsedd undersida, avslutad med stor nedhängande knopp. Korgsidor med blåmålat ramverk, helt förgyllda fyllningar med kristna motiv, centralt korset, stentavlorna och treenighetens symbol. Krönlisten skjuter ut med tandsnittsfris och änglahuvud under bokbrädan. Rikligt förgyllda detaljer. Ljudtaket med blåmålad botten med lika form, uppskjutande, nästan mansardliknande, kupol med krönande förgyllt kors; nedhängande förgylld tältduksfrans, förgylld strålsol undersida, förgylld drapering med frans på bakväggen.
I korets södra del en rektangulär nummertavla med förgylld ram. Kyrkans 1700-tals pyramider placerade i korets norra respektive södra hörn. På södra knippepilastern en medeltida madonna-skulptur. I norra delen en korbänk (den 1700-talsbänk Hamrin använde som förlaga) samt högt gustavianskt golvur tillverkat av Samuel Jo. Burman i Attmar. Korfönster försedda med gula vattrade glas.
In till sakristian via murhål i korets norra vägg. Sakristian också ett verk av 1948-års restaurering. Hög dörr i trä med utanpåliggande fyllning inklädd i falsad plåt. Brun målning insida. Stort dubbellås. Följare lika södra och västra entréernas dörrar. Ett steg ner efter muren, tegelgolv. Vitputsade väggar och tak, det senare valvslaget. Fyrluftsfönster mot norr och öster. Lika övriga. Rödmålat smidesgaller utsida. Gråmålad platt fönsterbänk. Entrè mot väster med dubbla enkeldörrar i trä, lika utformning som vapenhus 1920-tal, men med stickbågeform, grå målning.