SJ WLABo6 (1958-1970)
SJ WL3(E/K) (1970-1988)
SJ WL5 nr 4639 (1988-2013)
Ombyggd / Tillverkare: SJ, Malmö, 1988 / Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö, 1958
Med ett kraftigt växande inrikesflyg så måste nattågen moderniseras för att inte ha spelat ut sin roll. Samtidigt så reser de anställda mer än någonsin i jobbet. 1988 delas affärsverket Statens Järnvägar upp i Banverket och tågoperatören SJ. Det är en uppdelning av statens ansvar som ska möjliggöra för SJ att fullt ut verka på kommersiella villkor. En av de första satsningarna är att lyfta nattåget. Några helt nya vagnar hinner man inte få fram men några äldre sovvagnar kan byggas om helt och hållet. Det blir några gamla uttjänta vagnar från 1950-talet som får sig ett rejält ansiktslyft med helt ny inredning. Fyra av tio kupéer förses med ett eget litet utrymme med toalett och, för första gången på tåg, dusch ombord. Övriga sex kupéer får handfat och en gemensam bekvämlighetsinrättning med dusch i ena vagnsänden.
Totalt byggs 20 vagnar om och nr 4639 är den första. Den har byggts av Kockums i Malmö 1959 i sin tids utvändiga design med tresickad långsida. Som enda vagn i ombyggnadsprogrammet får den behålla det mesta av sin ursprungliga exteriör men insidan är desto mer imponerande. En helt ny, ljus och fräsch inredning i moderna material ska möta 1990-talets nattågsresenärer. Förväntningarna infrias och resandet med nattåg ökar men säg den glädje som vara beständigt. Nu kommer hotet inifrån. Snabbtågen och de allt kortare restiderna gör det möjligt att göra resor över dagen tur och retur mellan Stockholm och Göteborg eller till och med Stockholm-Malmö. Nattågstrafiken minskar och flera tågförbindelser tas bort. Vagn 4639 försvinner från trafiken med Berlin Night Express från Malmö som SJ lägger ner 2011. Järnvägsmuseet får möjlighet att köpa vagnen som då är svartmålad enligt det senaste färgsättningsprogrammet och återställer den i 1988 års utförande. I dag används den som personalvagn och den ingår i det tåg som åskådliggör de senaste decenniernas järnväg på bangården vid museets stationsmiljö.
Vagnen representerar invändigt det tidiga 2000-talets sovvagnstrafik och ett invändigt ombyggnadsprogram av äldre sovvagnar. Vagnen gick i full trafik fram till avställningen 2013. I nuvarande målning representerar vagnen sent 1980-tal.