Flygvapnet hade beställt mer än 250 jaktflygplan från USA när andra världskriget bröt ut 1939. De flesta levererades aldrig på grund av kriget. Ingenjören Bo Lundberg fick då i uppdrag av Flygförvaltningen att rita ett svenskt jaktflygplan och det blev FFVS J 22. Den första prototypen flögs redan 1942.
Flygplanet byggdes i trä och stål, eftersom bristen på aluminium var stor under kriget. Det som fanns var reserverat för Saabs flygplanstillverkning. Många svenska företag, bland annat möbeltillverkare, producerade delar till flygplanet. Det monterades i totalt 198 exemplar på Flygförvaltningens Verkstäder.
Den J 22 som finns på Flygvapenmuseum, 22280, kom till flygflottiljen F 8 Barkarby i maj 1945. Flygplanet fanns kvar vid flottiljen fram till maj 1950 då det placerades vid F 18. När flygplanstypen utgick i september 1952 flyttades flygplanet till flyghistoriska samlingarna på Malmen. Den hade då nuvarande märkning vid F 3 med koden röd L.
Kuriosa
FFVS J 22 hade en kopia av en amerikansk motor från Pratt & Whitney. Motorn tillverkades utan licens av Svenska flygmotor AB i Trollhättan. De första motorerna köptes från Tyskland, som hade beslagtagit dem i det ockuperade Frankrike.