Järnplogar för motorplogning introducerades i mitten av 1920-talet. Många olika fabrikat och modeller fanns. En av de mera välkända var Lassarplogen, konstruerad och tillverkad av Lassar Emil Olsson i Limedsforsen, Dalarna. Detta är en av hans tidigaste modeller av Limaplogen eller Lassarplogen som den också kallades. Exemplaret har tidigare suttit på en postbuss i Särna, Dalarna.
Ett bestämt villkor för användandet av maskinkraft vid plogningen är emellertid, att plogsträckan är tillräckligt lång, för ett traktoraggregat är den lämpligaste plogsträckan 4 à 5 mil, och för lastbilsaggregat 8 à 10 mil. (1925)
I mitten av 1920-talet bildades i Hedens by, Lima socken i nordvästra Dalarna, företaget Bröderna Olssons Mekaniska verkstad av bröderna Lassar Johan och Lassar Emil.
1924 inköptes gårdens första bil, en T-Ford, och idén om plogtillverkning föddes. Efter ett misslyckat försök att plagiera järnvägslokets spårrensare föddes idén om spetsplogen, som först tillverkades i trä, men ganska snart blev materialet järn. Den första spetsplogen i järn tillverkades 1925. Denna plog användes av postdiligensen mellan Limedsforsen och Särna och plogen fick sitt verkliga genombrott.
Intyg om plogens förträfflighet kom från vägdistrikten i framför allt Mellansverige, och i slutet av 1930-talet och början av 1940-talet uppgick antalet anställda i verkstaden till 25-30 man. 1929 inköptes en Scania-Vabis lastbil och nu började ett intensivt utvecklingsarbete. Förutom spetsplogen (framplog) tillverkades bakplogar och dessutom några kantskärare. Framtiden syntes på 1940-talet väldigt ljus och Lassarverkstaden var på väg att utvecklas till, efter Limamått, en storindustri. Så ställde Vägförvaltningen kravet på att plogskären skulle sättas fast med bult istället för att vara fastnitade. Ledningen för verkstaden vägrade, och verksamheten tynade alltmer, för att helt försvinna på 1950-talet. Totalt tillverkades c:a 3500 snöplogar i Lassar Emils verkstad.