Typ <itemType> |
Historisk händelse |
Datering <presTimeLabel> |
2007 |
Plats <presPlaceLabel> |
Konstepidemin |
Beskrivning <itemDescription> |
-
"Det började med en förfrågan från Lasse Dahlquistsällskapet: Kunde vi, en friteater, ta oss an Lasse Dahlquists sånger..? Vi kände oss hedrade över att ha fått frågan, funderade ett kort tag och antog sedan utmaningen att tolka Lasse D på vårt sätt. När larssons & ADAS teater tar sig an Lasse Dahlquist gör vi det med cello och solosång. Låt dig överraskas av texterna och innehållet i Lasse Dahlq...
Visa hela
"Det började med en förfrågan från Lasse Dahlquistsällskapet: Kunde vi, en friteater, ta oss an Lasse Dahlquists sånger..? Vi kände oss hedrade över att ha fått frågan, funderade ett kort tag och antog sedan utmaningen att tolka Lasse D på vårt sätt. När larssons & ADAS teater tar sig an Lasse Dahlquist gör vi det med cello och solosång. Låt dig överraskas av texterna och innehållet i Lasse Dahlquists musik som vi tar fram på ett nytt sätt. Lasse Dahlquist för cello och solosång är en nytolkning av Lasse Dahlquists visskatt så som du aldrig tidigare hört den och som vi framgångsrikt spelat på stora och små scener runt om i landet, från Stockholms Stadsteater till Moholms tingshus. Med Jonas Franke-Blom och Fia Adler Sandblad i regi av Sören Larsson. "Vad larssons och Adas teater har gjort är något vida större än ett visprogram; ?snarare är det en nyskapande, djupt teatral vision av en historia så som Lasse Dahlquist betraktade den. Det är också teater när den är som allra bäst, det vill säga att den genomgående lyckas bryta gränsen mellan scen och salong och bjuder publiken in i scenens gestaltning." Anders Thuresson, GFT "Vi var alldeles euforiska när vi åkte hem! Så underbart nu lyfte fram texterna och satte dem i sitt tidssammanhang. Igen- TACK TACK TACK" Publik kritik "Med den okonstlade och uppriktiga publikkontakt Fia Adler Sandblad trollar fram uppstår en laddning som inte enbart utgörs av minnen hos den äldre delen av publiken. Så blir Stuveriarbetarvalsen inget mindre än rent förtrollande. Föreställningen är en lektion i vad skapande konstnärlig verksamhet innebär." Bohusläningen, Marita Adamsson larssons & ADAS teater får Lasse Dahlquiststipendiet 2012! I motiveringen går att läsa att vi "med finess och framgång tolkar Lasse Dahlquist på ett unikt sätt" samt att vi "gör en personlig gestaltning i både text och ton. Gammalt och nytt blandas på ett spännande sätt och gruppen arbetar också med egna texter och kompositioner". Speltid: 30- 90 min Spelyta: Flexibelt Takhöjd: Min 2, 5 m Inga elkrav Bygg/rivtid: 1, 5 timme/ 1 timme Bärhjälp: Nej Mörkläggning: Nej" [larssons & ADAs hemsida]
Stäng
|
Handlingstyp <itemDescription> |
|
Namn / formgivare <itemDescription> |
|
Namn / producent <itemDescription> |
|
Namn / medverkande <itemDescription> |
|
Handlingstyp <itemDescription> |
|
Handlingstyp <itemDescription> |
|
Namn / regissör <itemDescription> |
|
Klassifikation OCM (smal) <itemDescription> |
|
Handlingstyp <itemDescription> |
|
Handlingstyp <itemDescription> |
|
Typ av föreställning <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Fotograferad av Henricson, Anna, Kjelbye, Ola.
-
Designad av Åsling, Lars, konstnär [grafisk form].
-
Komponerad av Franke-Blom, Jonas [musiker & arrangemang].
-
Tillverkades 2007 - i Konstepidemin.
|
Titel / föreställningen<itemName> |
- Lasse Dahlquist för cello och solosång, 2007
|
Titel / verkets<itemName> |
- Lasse Dahlquist för cello och solosång
|
Ämne <subject> |
|
Titel / föreställningen <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Göteborgs stadsmuseum |
Källa <url>
|
|