Ola Ehns (Upplandsmuseet) yttrande ang. UM019737 den 9 januari 1987:
"I vissa detaljer t.ex. tornet på den större målningen påminner måleriet om Hans Wikström. Även i fråga om motivets uppbyggnad finns likheter, en form av perspektiv, ett djup i bilden, som saknas i Leksands- och Rättviksmåleriet. Jag tror dock att det är någon s.k. Dalmålare som gjort de två målningarna. Någon som varit verksam i sydöstra Dalarna. Jag känner till en målning i Buska i By socken i Dalarna som i fråga om gubbar, bård och hus står de två UM-målningarna mycket nära. Tiden vågar jag inte ha någon bestämd uppfattning om. Gissningsvis omkring 1800."
Enl uppgift från Maj Nodermann, Nordiska Museet, den 4 april 1989, skulle det kunna vara Dals-Torrångs Olof SamuelsSon, Solberga, Ovanmyra, 1794-1864, som målat scenen.
Enligt uppgift från Roland Andersson, Kulturhuset, Leksand, den 10 februari 2003, är bilden "... högst sannolikt målad av Ivaresmålarna från Rovgärde i Rättvik. De var ofta ute och målade tillsammans, bröderna Anders och Erik med Anders son Daniel. Sedan beror det på årtalet vem man ska ta som huvudansvarig. Detta måleri ser ut att vara ganska tidigt, jag tror därför att Ivares Anders är 'den skyldige'." (1775-1835).
Ivaresmålarna utförde målningar för herrskapsfolk på 1820-1830-talen.
En bonadsmålning i liknande utformning såldes på kvalitetsauktionen Modernt & Klassiskt, hösten 2005, Göteborgs auktionsverk (nr. 594). Den var också tillskriven Ivaresmålarna från Rättviks socken, Dalarna. Brev från Svante Swärdström medföljde målningen.
Litteratur:
Artikel i Hälsingerunor, en hembygdsbok 1996, Bild på bondevägg, utgiven av Hälsinglands Hembygdskrets, "Rättviksmålare i österled", Roland Andersson, s. 121-122.