Interiör
Kyrkorummet består av korsamens norra del och det medeltida långhuset och rummets orientering är mot altaret i norr.
Huvudingången i söder leder in i vapenhuset eller förhallen i korsarmens eller tillbyggnadens södra del. Golvet täcks av rött golvtegel, väggarna och det plana taket är vitputsade. Från vapenhuset i norr leder en gråmålad pardörr med tre fyllningar till kyrkorummet. Dörrbladen och den omgivande dekorativt utformade omfattning tillkom 1926. På den östra sidan finns dörrar till förråd samt till ett personal-eller samtalsrum i sydöstra hörnet. Rummet har ett golv av kalkstensplattor och ingång utifrån från öster. På den västra sidan finns även dörrar, som leder till ett pentry samt till trappan till orgelläktaren och övre våningen. Vid utrymmet framför trapploppet, som har samma golvbeläggning med sexkantiga tegelplattor som långhuset, finns ytterligare två dörrar, som leder till källaren med pannrum samt till en toalett.
Trappan leder upp till ett övre plan, som innehåll övre trapphall med dörrar till orgelläktaren i norr samt till ett musikrum i öster. Musikrummet har bänkar utmed väggarna samt i den östra delen finns även en ingång till orgelläktaren. Orgelläktaren har bevarade gradänger med tre bänkrader på ömse sidor om orgeln.
Långhuset består av korsarmens norra del samt det äldre medeltida långhuset. Golvet är lagt med sexkantiga äldre tegelplattor i olika röda och bruna nyanser. Bänkkvarterens golv är något högre och består av ett gråmålat trägolv. Väggarna är putsade och avfärgade i vitt. Takets trätunnvalvskonstruktion bärs upp av profilerade träpelare mot de lägre plana sidotaken. Fönsteröppningarna är sedan 19611963 försedda med kopplade ekbågar med hela innerbågar med klarglas.
I söder finns orgelläktaren, som uppfördes i samband med ombyggnaden 1926 med återanvändning av delar av den äldre läktarbarriären, vilka placerades på läktarbarriärens mittparti. Pannåerna med bibliska motiv målades 1741 av bildhuggaren och målaren Niklas Ekekrantz, Kristianstad. Vid ombyggnaden 1863 användes pannåerna delvis till bänkskärmar.
Det 1863 och 1926 nygjorda koret i norr är förhöjt och ligger tre steg högre än långhusets golvnivå. Golvet är täckt med kalkstensplattor.
I öster i det ursprungliga koret är sakristian inrymd sedan slutet av 1800-talet. Den bevarade höga rundbågiga triumfbågen har skråkantade vederlag. Den är igenmurad och i väggen finns en gråmålad dörr. Golvet är sedan 1993 lagt med ett ljust furugolv. Väggarna och takets trätunnvalv är putsade och avfärgade i vitt. Rummet är avdelat mot söder av ett inbyggt arkivrum. I öster finns en innerdörr till ett litet vindfång samt ytterdörren. Dörrbladen är gråmålade med tre fyllningar.
Tornets bottenvåning i väster används som kapell. Öppningen mellan långhus och torn är spetsbågig och avgränsas av ett lågt gråmålat skrank med dekorativt utformade grindar från 1926. Golvet är lagt med gulbrännande tegel. Rummet täcks av ett vitputsat kryssribbvalv, som vilar på hörnpilastrar. Väggarnas naturstensmurverk syns genom den vita avfärgade putsen. I västra muren finns ett litet rundbågigt fönster som saknar innanfönster.
Tornets övre våningar nås via en dörr på tornets södra sida. Trappan, som är ursprunglig, utgörs av huggen marksten och mynnar vid ett vilplan, som är lagt över bottenvåningens kryssvalv. Däröver finns klockvåningen. Tornets högresta takstol är i stort sett intakt med medeltida ekvirke.
Vindarna över kyrkan nås via den övre trapphallen i korsarmens södra del. I långhusets och korets takstolskonstruktion ingår även äldre medeltida ekvirke.
Inredning och inventarier
Altaret är murat och täcks av en kalkstenshäll. Det är uppfört 1926 efter ritningar av domkyrkoarkitekt Theodor Wåhlin.
Altaruppsatsen är av trä och polykromt bemålad. Den är utförd av konstnären Ivar Johnsson, Vittskövle, som skänkte den till kyrkan i samband med restaureringen 1926. Skulptören Ivar Johnsson (18851970) var född i Vittskövle och utbildad på Tekniska skolan i Stockholm, nuvarande Konstfack samt på Konstakademin. Han har utfört ett stort antal offentliga skulpturer runt om i landet. Ivar Johnssons ateljé flyttades 1992 till Hembygdsparken i Degeberga och 2001 uppfördes utställningslokalen Ivar Johnssonhallen.
Altarringen är tresidig med enkla svarvade balusterdockor, uppfört 1926 efter ritningar av domkyrkoarkitekt Theodor Wåhlin.
Dopfunten är tillverkad 1976 av Balzar Beskow AB, Stockholm.
Predikstolen är placerad längs kyrkorummets östra sida. Den är skänkt av Lene Thott 1592, änka efter kyrkans patronus Henrik Brahe på Vittskövle. Den hade ursprungligen påkostade intarsiainläggningar bland annat i mahogny och ebenholts, men ändrades på 1740-talet och försågs med träarbeten och målningar av Niklas Ekekrantz. Den ombyggdes och övermålades åter på 1860-talet i en grå färg, vilken borttogs i samband med kyrkans restaurering 1926. Då frilades även ett fält med den ursprungliga intarsiainläggningen. Vid renoveringen 1926 tillkom även en ny trappa med tillhörande skärm, i vilken predikstolsdörren från 1740 monterades.
Bänkinredningen är indelad i två kvarter i korsarmen med öppna bänkar och ansluter mot ytterväggarna i öster och väster samt mot innerväggen i söder. Öster och väster om koret finns slutna bänkkvarter med luckor med äldre beslag. Bänkinredningen är ursprungligen från kyrkans ombyggnad 1863 och förändrades i samband med renoveringen 1926. Bänkarna är målade i en ljusgrå färg med detaljer i engelsk rött.
Orgelverket och orgelfasaden är byggd 1966 av Gebrüder Jehmlich, Dresden.
Kyrkan har två klockor, storklockan lär vara tillverkad 1494 och lillklockan är gjuten av 1760 av Andreas Wetterholtz.
Bland kyrkans övriga inventarier bör kormattan nämnas. Mattan Nejlikan är formgiven av textilkonstnären Barbro Nilsson 1950 och vävd av Märta Måås-Fjetterströms ateljé i Båstad.