Föremålet visas i basutställningen Uddevalla genom tiderna, Bohusläns museum, Uddevalla.
Modell av Ångbåts AB Bohuslänska kustens ångare Viken som den såg ut omkring 1930. Skala 1/40.
S/s Viken byggdes på Motala mekaniska verkstad 1883 på beställning av Ångfartygs AB Bohuslänska Kusten.
Hennes förste befälhavare var Emanuel Jonsson, kallad "Bli mä".
Ångfartygs AB Bohuslänska kusten var ett av de rederier som revolutionerade kustens gods- och passagerartrafiken under 1800-talet. Rederiet startades under namnet "Ångbåtsaktiebolaget Bohusländska Kusten" år 1876. Rederiets fartyg, huvudsakligen ångfartyg, användes för passagerartrafik men även för frakt av gods till de olika orter som låg på öarna där ångbåtsbryggor fanns. Plötsligt blev skärgården tillgänglig för alla. Kustbornas kontakter med fastlandet ökade. Det blev enklare och säkrare att resa. Restiderna blev kortare och gick för första gången att beräkna. Oberoende av förlig vind blev ångbåtarna snabba och tillförlitliga fraktfartyg. Beroendet av väder och sjögång minskade.
Två av denna moderna tids färdmedel hade kontor sida vid sida i Uddevalla. Ångfartygs AB Bohuslänska kusten och Herrljungabanans station. Även hamnen byggdes ut rejält för att klara den ökande godsmängden. AB Bohuslänska Kusten gick i konkurs i slutet av 1950-talet.
Ångbåtstrafiken blev kort, ca 100 år - men revolutionerande.
Den första hjulångaren på västkusten gick mellan Göteborgs och Marstrand. Efterföljarna kom snabbt och blev många. Rederierna slogs snart om passagerarna och fraktgodset. Turtätheten ökade sucessivt. Ångbåtstrafiken utkonkurrerades till lands under 1900-talets mitt av den tilltagande bilismen. Till sjöss tog stora motorfartyg över fraktfarten.
Se Bilagepärmen UM5808, UM5814 och UM24652 för foton.