Visar ett tänkt resecentrum i Örnsköldsvik i förminskad skala
Föremålet samlades in tillsammans med ett flertal andra föremål i samband med Botniabanans invigning år 2010 och den närmaste tiden därefter. Inkluderar föremål från byggstarten och invigningen. Inkluderar även föremål från visningslokalerna i Arnäsvall (strax norr om Örnsköldsvik) och i Umeå där allmänheten kunde ta del av information om projektet med Botniabanan, samt föremål som där såldes i butik, profilprodukter och reklam- och kampanjmaterial. Även några få bruks- och arbetsrelaterade föremål från bygget med banan. Förutom insamlandet av föremål utförde Sveriges Järnvägsmuseums en dokumentation av Botniabananprojektet, man medverkade vid invigningsdagen och utförde då intervjuer, filmade och fotograferade. Material har samlats in till arkiv. Man hade löpande kontakt med informatörer för Botniabanan AB,.
Information om resecentrum på Botniabanans hemsida, www.botniabanan.se, informationen hämtad 2011-06-23:
Så många som möjligt ska kunna använda järnvägen för regelbundna resor, genom att nå stationen i första hand till fots eller med cykel, i andra hand med buss eller andra kollektiva färdmedel. Detta har varit vägledande i planeringen för var resecentrum ska ligga.
Sju moderna resecentrum: Följande sju resecentrum betjänar dig som färdas på Botniabanan: Örnsköldsviks Central, Örnsköldsviks Norra, Husum, Nordmaling, Hörnefors, Umeå Östra och Umeå Central. Resecentrum invigdes i samband med att Botniabanan invigdes i augusti 2010.
Kommunerna har själva varit ansvariga för att planera och bygga sina resecentrum.
Om Botniabanan:
Botniabanan inkluderar 19 mil järnväg, 144 broar och 25 kilometer tunnel. Från Ångermanälven, norr om Kramfors, via Örnsköldsvik till Umeå. Byggstart skedde i augusti 1999 och invigning hölls den 28 augusti 2010. 12 år med planering, byggande och finansiering har gjort Botniabanan till det enskilt längsta och investeringsmässigt största järnvägsprojekten i Sverige i modern tid. I augusti 2010 överlämnades den färdigbyggda järnvägen till Trafikverket. Från halvårsskiftet 2011 avvecklades projektverksamheten och en nybildad förvaltningsorganisation ansvarade för förvaltning och uthyrning av Botniabanan till Trafikverket.
Anledningen till att man till slut valde att bygga Botniabanan var att det fanns ett stort behov av en modern järnvägssträckning längs med Norrlandskusten. Det rådde då kapacitetsbrist på stambanan genom övre Norrland, som är långsam, kurvig och backig. Det var inte minst för godstågens skull Botniabanan byggdes. När banan började trafikeras fullt ut i augusti 2011 gav den en direkt kostnadsbesparing för den intensiva godstrafiken och möjliggjorde en trafikökning. Man kunde köra tyngre och därmed färre godståg, och de kunde stanna mer sällan eftersom det då blev två banor (stillastående tåg är olönsamma). Botniabanan byggdes även för att underlätta pendling i området där den byggdes, till exempel tog sträckan Umeå-Örnsköldsvik 55 minuter med lokaltåg, vilket är nästan en timme snabbare än med buss. När snabbtågen började trafikera banan kom det att gå ännu snabbare.
Botniabanan har som första bana i Sverige utrustats med signalsäkerhetssystemet ERTMS/ETCS Nivå 2. De motorvagnar och lok som ska trafikera banan behöver då detta system. ERTMS/ETCS är en ny EU-standard. . Olika nivåer av ERTMS skall införas överallt, på alla banor i hela Europa på lång sikt och möjliggöra för tåg att gå över gränserna. ERTMS är billigare för Trafikverket att nyinstallera jämfört med ATC bland annat eftersom inga optiska signaler finns. Dessutom skulle en eventuell ATC-installaion behöva rivas efter några år eftersom ändå ERTMS ska installeras.
Invigningen av Botniabanan skedde den 28 augusti 2010 med fullmatade arrangemang vid fyra resecentrum samtidigt och H.M. Konungen som anlände med tåg och invigde på samtliga fyra ställen. Arrangemanget genomfördes i en så kallad rullande invigning med stopp i Kramfors, Örnsköldsvik, Nordmaling C samt Umeå. Förutom Carl XVI Gustaf så fanns flera statsråd, landshövdingar, generaldirektör och kommunala företrädare på talarlistan på de olika orterna. Parallellt så pågick arrangemang både före och efter tågets ankomst vid resecentrumen med massor av aktiviteter och underhållning.
Källor från webben:
www.botniabanan.se, informationen hämtad 2011-05-11
www.wikipedia.se, informationen hämtad 2011-05-11