LÅNGHUS
Kyrkorummet i Töllsjö kyrka är stort och ljust med rundat kor i öster och orgelläktare i väster. Sakristian är inrymd bakom skärmväggar i korpartiet. Rummets skepnad är nyklassicistisk och oförändrad sedan byggnadstiden. Altaruppsatsen, predikstolen och målningarna från ett läktarbröst är från 1600-talet, övrig inredning är nyklassicistisk och härstammar från kyrkans byggnadstid. Färgsättningen från 1988 harmonierar med både barockinventarierna och den nyklassicistiska inredningen. Ingångar via tornet i väster, porten i söder och koret i öster.
GOLV - Lackat trägolv med röd matta i gångarna. Under bänkarna är golvet något förhöjt.
VÄGG - Släta vitputsade.
INNERDÖRRAR - Dubbel halvfransk dörr till vapenhuset med rakt avslutat överstycke och tre fyllningar. Dörrbladen är smala och med stor sannolikhet ursprungliga. Ramverket är ljust grågrönt, fyllningarna beigemålade med marmorering samt ett målat ramverk kring fyllningarna i grått samt rött. Likadana dörrar åt söder med enda skillnaden att ramen kring fyllningarna endast är gråmålad. Båda portarna har rundade draghandtag i metall, ej vridbara.
FÖNSTER - Fyra stora rundbågiga fönster åt söder och fem åt norr. De västligaste döljs delvis av läktaren och de främre delas med koret. Fönstren är försedda med dubbla bågar, korspost och lunettfönster upptill med strålformad spröjs. Av innanbågarna är endast lunettfönstren upptill spröjsade. Samtliga snickerier är målade i en ljust grå kulör.
TAK - Flackt rundvälvt tak avfärgat i blått. Takfrisen är har en mörkare nyans med tandning upptill och marmorering i grått på det något hålkälsformade undre listverket.
LÄKTARUNDERBYGGNAD - År 1974 uppställdes halvvägs in under läktaren två skärmar som inte når ända upp till taket. Bakom dessa skärmar döljer sig hatthyllor och plats för avhängning av ytterkläder. På skärmarna, som upptill är målade i en gråblå kulör, finns de tillvaratagna läktarbilderna från kyrkans föregångare uppsatta. Längst åt mittgången övergår skärmarna i öppna träspjäll med halvrundad form. Bilderna föreställer Esaias, Mattias, Joel, Moses, Aron, Abraham, Jacob och Daniel. Skärmarnas baksidor är målade i gråblått med utanpåliggande brunlaserade ramverk. Stolparna i barriären är kvadratiska och laserade i en beige kulör. Dess avfasade hörnen är avfärgade i grönt, liksom de horisontella försänkningar som finns på mitten och upptill på stolparna.
KOR
Med kor avses både det rundade korpartiet och den yta som sträcker sig fram till första bänkraden.
GOLV - Lackat trägolv, något förhöjt. Från mittgången upp till koret leder en kort ramp bestående av en träfiberskiva täckt med en matta. Innanför altarringen, förhöjt golv klätt i en ljusgrå heltäckningsmatta. Framför altaret finns även ett lågt trapplan.
VÄGG - Lika långhuset. Sakristian är inrymd innanför skärmväggar bakom altartavlan. Denna vägg är en vitmålad, relativt låg skärmvägg med panel på insidan och en sågad trepassdekor upptill på krönet.
INNERDÖRRAR - In till sakristian leder vitmålade dörrar, en på vardera sidan om altaruppsatsen. Dessa halvfranska dörrar är enkelt utformade med tre fyllningar och rakt överstycke. Den översta fyllningen består av en fönsterruta.
FÖNSTER - Två rundbågiga fönster som delas med långhuset, beskrivna ovan. Två likadana fönster åt sydöst och nordöst i det rundade partiet helt lika de övriga med undantag för att innanbågarna här är träspröjsade.
TAK - Lika långhuset. På korbågen står SE GUDS LAMM SOM BORTTAGER WERLDENS SYND
FAST INREDNING
ALTARE - Rektangulärt putsat altare, avfärgat i en grön kulör. Mitt på framsidan ett målat strålande kors som är gult och liksidigt. Upptill en gråmålad skiva av trä. Det är oklart när detta altare tillverkades, men troligen härstammar det från 1946 års renovering. Intill norra korväggen står ett enkelt sentida dopaltare i lackad furu.
ALTARUPPSATS - I kyrkan finns två altaruppsatser. Den ena i barockstil från år 1687 flyttades över från föregångaren då kyrkan byggdes, och ersattes på 1880-talet med en då nytillverkad uppsats med en Kristusfigur i gips i centrum. Den senare var uppsatt i koret till år 1933 då den fick lämna plats för den äldre altartavlan som då hade monterats ihop på nytt. 1880-tals altartavlan är sedan en tid tillbaka uppsatt på södra långhusväggen.
Barockuppsatsen består av predella, huvudmotiv samt sido- och överstycken. Den grönmålade predellan har bruna tavlor i mitten och på sidorna med vit text. Huvudmotivet är en skulpterad framställning av Herdarnas tillbedjan. Reliefen är insatt i ett brett karnisformat ramverk med högre mittparti. Ramverket är dekorerat med en brunprickig dekor mot orangeröd botten. På sidan om ramverket syns förgylld skurna bladornament och upptill två änglahuvuden. Reliefen flankeras av rundade kolonner med marmorerad mönstermålning i brunt och svart. Sidostyckenas motiv och utsmyckning är målade och inte skulpterade. Det norra sidostyckets huvudmotiv består av nattvardens instiftande, kantad av en målad ram med rundad avslutning upptill. Vid sidan om denna står en ängel, upptill finns frukter, en snäcka och nedtill en bladdekor. På det södra sidostycket korsfästelsen med motsvarande ornament runt omkring. Över huvudmotivet och sidostyckena ett svart listverk med en inskription där det står att altartavlan härstammar från 1687. Överstycket är målat i sin helhet och uppvisar i mitten den uppståndne Kristus. Över detta ett änglahuvud och på sidorna keruber, akantusornamentik och fruktdekorer.
Altaruppsatsen från 1880-talet består av en gipsskulptur av Kristus som står uppställd mot en portal med vinkelbrutet överstycke. Kristus står mot en rödmålad bakgrund i ett ramverk med rundad form upptill, detta ramverk är målat i rött, ljusgrått och guld. Detta flankeras av ljusgrå pilastrar med förgyllda räfflor. Pilastrarnas socklar är bemålade med bladornament i guld. På pilastrarna vilar det vinkelbrutna överstycket som har ett brett listverk med tandlist, förgyllda lister och en skivliknande fris med förgyllda, rundade förhöjningar mot röd botten. I svickeln mellan den rundbågiga ramen och det vinkelbrutna avslutningen finns en skuren och förgylld vegetativ dekor. På krönet av uppsatsen står ett förgyllt kors och på sidorna brinnande urnor.
ALTARRING - Rundad altarring som inte ansluter till väggen bakom altaret. De rundade dockorna är vita med marmorering i grönt och med förgyllda lister. Knäfall och överliggare klädda i ett rödrosa tyg. Bred och slät, gråmålad sockel. Altarringen härstammar sannolikt sedan byggnadstiden men är ombyggd år 1946.
BÄNKINREDNING - Sluten bänkinredning i fyra kvarter med gångar längs långhusväggarna. Det nuvarande utseendet härstammar från 1946 års renovering då de ombyggdes, men den ursprungliga karaktären är bibehållen. Dörrarna är beigemålade med en fyllning marmorerad i grågrönt, ram i grått och gulbrunt. Dörrar mot ytterväggarna saknas. Bänkgavlarna är laserade i grönt och har en utanpåliggande rektangulär fyllning som svampmålats i grönt. Skärmarna har samma uppbyggnad och färgsättning som bänkdörrarna med enda undantaget att fyllningarna här är större och liggande. Längs med dörrarnas, gavlarnas och skärmarnas överkant löper en profilerad överliggare färgsatt i grått, beige och orangerött. Bänkarnas innandömen är laserade i rödbrunt med bokstöd i en ljust grågrön kulör. De något lutade ryggstöden pryds av liggande fyllningar. På sitsarna ligger dynor klädda i ett blått tyg. Den bevarade korbänken i söder är uppbyggd och färgsatt på samma sätt som den övriga bänkinredningen.
PREDIKSTOL - Barockpredikstol daterad till 1600-talet med rak trappa åt öster och sexsidigt ljudtak. Korgen är fyrsidig, på dess sidor är skulpturer av Krisus och de fyra evangelisterna insatta i rektangulära ramverk med rundbågigt överstycke och blå botten. En av figurerna sitter uppsatt mot trappbarriären. Ramverken är färgsätta i rött och guld. På korgens hörn och i svicklarna över ramverken med skulpturerna syns skuren förgylld dekor, föreställande främst blad och blommor. Korgsidornas ramverk är målade i grönt liksom den list med text i svart som löper över och under skulpturerna och den förgyllda ornamentiken. Den profilerade överliggaren är målad i rött och grönt och fortsätter längs trappbarriärens överkant. Längs korgens nederkant sitter skuren förgylld vegetativ ornamentik. Korgens underdel är hög och något välvd samt marmoreringsmålad i grönt. Foten består av en grönmålad stock, bilad till fyrkantig form. Trappbarriären är helt grönmålad och har ingen dekor utöver den skulptur på den övre delen, som nämnts ovan. Listverken upp- och nedtill är utformade på samma sätt som de på korgen. Trappans underrede är klätt i gråmålad, bred slätpanel. Korgens insida är gråmålad, på golvet och på trappstegen ligger en rödbrun matta. Ljudtaket är sexsidigt med grönt ramverk på sidorna, dekorerade av den bruna, prickiga dekor på orangeröd botten som också förekommer på altartavlan. Från sidorna hänger förgyllda festoner och på taket står svarta kartuscher omramade av förgylld, skuren akantusornamentik. På det platta takets mitt står den uppståndne Kristus. Det förhöjda innertaket är målat i blå kulörer. Från en sexkantig utanpåliggande fyllning hänger en duva i silver.
ORGEL - Kyrkans första orgel är troligen byggd år 1871 av Molander. Enligt en annan källa är den emellertid byggd år 1874 av Söderling. Oavsett när den kom till är orgelverket ombyggt år 1930 och troligen även på senare tid, men den nyklassicistiska orgelfasaden är bevarad sedan 1870-talet. Fasaden, som är laseringsmålad i en grågrön kulör, är arkitektoniskt uppbyggd och tredelad med ett högre mittparti. Orgelhuset är på sidorna målad i en grå kulör. Metallpiporna är synliga i de tre öppningarna som är rakt avslutade upptill med rundade hörn. I svickeln över de rundade hörnen på mittsektionen sitter förgylld vegetativ dekor. De tre sektionernas överstycken pryds av listverk i guld, grönt och rött. Mittpartiets övre listverk är även dekorerat med en tandlist och en rad med förgyllda, skurna blommor. Snidade förgyllda överstycken med vegetativ form på alla de tre sektionernas krön, det mittersta även med en lyra framför korslagda basuner i mitten. Spelbordet är vänt mot öster.
LÄKTARE - Läktaren i väster upptar rummets fulla bredd och täcker delvis det mest västligt placerade fönsterparet. Läktaren bärs upp av åtta kvadratiska kolonner, placerade längs mittgången. Pelarna är marmoreringsmålade i grönt och har orange listverk upptill. Läktarbröstet, som har ett något framspringande, rundat mittparti pryds av stående fyllningar marmorerade i beige med ramverk i rött och grått. Två av fyllningarna på mittpartiet saknar marmorering och har istället en bibeltext skriven i grått. Själva ramverket är målat i en ljust grågrön kulör. Smala listverk upp- och nedtill i grått och guld. Allra överst ett skyddsräcke i mässing. Läktarens undersida består av vitmålade brädor. Barriärens baksida är mörkt gråmålad. Röd heltäckningsmatta förutom under de fasta bänkarna där golvet består av lackat trä. Bänkarna är helt lika kyrkans övriga bänkar med undantag för att de saknar dörrar.
SPECIFIKA INVENTARIER
DOPFUNT - Dopfunten består av en medeltida vittrad cuppa i sandsten och en sentida fot i cement. Cuppan, som sannolikt härstammar från medeltidens första hälft, är närmast cylindrisk med något buktad undersida och avslutad nedåt med kraftig repstav. På sidan indelad i sex fält genom enkla konturtecknade kolonner. Inom fälten syns en fransk stående lilja, ett kors, en fågel, ett djur och ett romanskt krucifix. Figurerna framträder i relief och är utsparade mod nedsänkt bakgrund. Uttömningshål saknas. Cuppan har en period stått ute i en trädgård. Foten är låg, rundad och har en kraftig fotskiva nedtill. I en inventering från år 1830 omtalas en sexkantig dopfunt i trä.
NUMMERTAVLA - Två rektangulära nummertavlor med svart botten, placerade intill korbågen. Den omgivande ramen går i rött, mörkgrått och guld liksom det tresidiga överstycket. Det senare dekoreras på mitten av en snidad, vegetativt inspirerad dekor målad i guld. På överstyckets krön och på dess sidor sitter en delvis förgylld knopp.
VAPENHUS - I tornets bottenvåning. Dagens utseende med skärmväggar och inrymd toalett härstammar från 1974 års renovering.
SAKRISTIA - Inrymd bakom skärmar i koret.
TORN - Ej besökt. Fem våningar. Den ena klockan uppges vara från omkring 1500, den andra från 1862. Tornets andra våning är inrett med en brudkammare.