Segelflygplanet av modell DFS Olympia tillverkades 1946 av AB Kockums Flygindustri, Malmö. 1947-1967 användes det av Norrköpings Automobil och Flygklubb.
Tillkom till de Luftfartshistoriska samlingarna 1972.
DFS Olympia (eller Meise som flygplanet till en början var döpt till) konstruerades av Hans Jacobs vid Deutsche Forschnungsinstitut für Segelflug (DFS) som ett högprestandaflygplan avsett som ett ensitsigt enhetsflygplan vid de Olympiska Spelen i Helsingfors 1940. Tanken var att samtliga piloter skulle flyga samma typ av flygplan. Segelflyg var en ny sportgren, vilken avsågs introduceras i Helsingfors. I samband med den formella utvärderingen i Italien i februari 1939, deltog fyra tyska, två italienska, ett polskt och ett schweiziskt segelflygplan. Den polska kandidaten, Orliak III, visade sig överlägsen konkurrenterna, med som en följd av påtryckningar från tysk sida, utsågs till slut Olympia som segrare. Sommaren 1940 befann sig Europa i brand, och några Olympiska Spel i vänskaplig konkurrens mellan de krigförande nationerna var det inte tal om. När de första Olympiska Spelen efter kriget hölls 1948, ingick inte segelflyg bland de olika grenarna.
Cirka 1 000 stycken Olympia tillverkades i Tyskland och efter 1945 kom Olympia även att tillverkas i Frankrike, Storbritannien och Sverige. Till Sverige kom de två första, tysktillverkade Olympia, redan 1940. Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK) hade behov av ett högvärdigt, ensitsigt segelflygplan för sin tävlingsverksamhet. Ytterligare två flygplan kom att tillverkas på licens vid Kanoverken i Halmstad. Vid en uthållighetsflygning den 12-13 juni 1944 höll sig Karl-Erik Övgård i luften under 21 timmar och 46 minuter i Olympia SE-SAI.
Efter kriget kom Kockums Flygindustri att tillverka 13 stycken Olympia. Två Olympia byggdes även av en privatperson respektive Stockholms Segelflygklubb. Svenskregistrerade Olympia användes vid VM i segelflyg 1950, vilka avhölls i Örebro. Dock var Olympia redan då ett andraklassflygplan, i mångt och mycket ersatt av den snarlika DFS Weihe.
Flera Olympia kom att användas långt in på 1960-talet. I likhet med många andra segelflygplan tillverkade i trä, drogs luftvärdighetsbevisen in när Luftfartsverket uttryckte tvivel om limfogarnas hållbarhet.