Motorflygplanet Klemm Kl 35 togs fram i mitten av 1930-talet som ett tvåsitsigt grundläggande skol- och reseflygplan med fast landställ. Denna individ tillverkades av Hanns Klemm Flugzeugbau, Tyskland 1941. Flygplanet användes av svenska flygvapnet 1941-1947 och kom sedan i privat ägo, bland annat hos Geflebygdens Flygklubb, Gävle.
Den 20 oktober 1948 havererade flygplanet i Hundsjö, Gideå församling. Det kom att avföras ur civilregistret 1950-02-20. Skrovet och vissa andra delar fanns kvar, och köptes under 1990-talet av en privat flygentusiast.
År 2004 kom flygplanet till de Luftfartshistoriska samlingarna.
Flygplanstypen Klemm KI 35 är ett monoplan, vilket bröt mot den samtida trenden med dubbeldäckare som skolflygplan. Pilot och elev satt i tandem, vilket innebar att tvåvägskommunikationen fick upprätthållas med taltratt. Motorn startades genom att rycka i propellern, eller med startvev placerad på motorns vänstra sida.
Omkring 1500 stycken Kl 35 tillverkades mellan 1935 och 1943. Huvudelen av dessa användes av tyska Luftwaffe. Ett antal exporterades till Litauen, Rumänien och Slovakien. Totalt kom 96 Klemm Kl 35 att säljas till Sverige, varav huvuddelen till flygvapnet. I flygvapnets tjänst kallades Kl 35 för Sk 15. Den första civila Kl 35 i Sverige inregistrerades 1936. Fram till och med 1966 fanns 62 civilregistrerade Kl 35 i Sverige inklusive före detta flygvapenmaskiner.