Hyveln användes inom Vägverket till år 1958. Inköpt av Jösse vägdistrikt, Värmlands län, 1942
Användes som väghållningsfordon i Jösse härads vägdistrikt.
Numera äro alla moderna väghyvlar utrustade med dragfri förarhytt, försedd med stora fönster, vilka medgiva fri sikt åt alla håll. Vintertid uppvärmes förarhytten med särskild värmeledning. Den maskinella manövreringen av arbetsorganen kräver ett minimum av kraft och medger genom sin snabbhet ett utnyttjande av hög hyvlingshastighet. (1942).
Hyveln köptes till museet i demonterat skick (skrot) av en bonde i Kjula, Södermanlands län 1986. Renoverad i Kjula 1986-1987 till kördugligt skick.
Hytten är till största delen nytillverkad av Sven-Olof Karlsson.
Fordonet gick på gengasdrift, enligt Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens lista från 1944. Det finns aggregat i Vägsamlingen, dock inget som verkar kopplat just till detta fordon.
Individen var med på Väghyvelutställningen i Borlänge 2005.
Vid förstatligandet 1944 tillhörande Jösse vägdistrikt, fr. o.m. 1944 Vmo S 11. 1944 försedd med Hesselmans vedgasmotor. Värde 1944: 20.027 kr. Försåld till privat ägare 1958-09-29. På hytten skrivet Vh 1081. Vh 769 var numret vid förstatligandet 1944.