Helikopter av modell Adams-Wilson 101 tillverkades 1967 av Bertil Onelius, optiker i Söderhamn. Motorn kommer från en motorcykel av märket Triumph. Enligt obekräftade uppgifter skall helikoptern i samband med motorkörningar ha vält åt sidan och skadats. Vid Luftfartsverkets inspektion blev helikoptern underkänd. Den såldes senare till en privatperson i Kiruna, varvid köpeskillingen utgjordes av en lappkniv. Denna person har sedermera skänkt helikoptern till de luftfartshistoriska samlingarna.
Adams-Wilson erbjöd pre-fabricerade materialsatser samt ritningssatser till Adams-Wilson 101. Enligt uppgift såldes över 700 ritningssatser världen över i början av 1960-talet. I Sverige var det inte tillåtet att importera materialsatser, dock gick det bra att köpa ritningar. Ett tjugofemtal uppsättningar ritningar skall ha köpts av svenska entusiaster genom Uno Elfwings förmedling.
En utvecklad variant, Adams-Wilson 102 var snarlik sin föregångare. Dock hade förarplatsen utrustats med en täckt kabin.