Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1920 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Östergötland, Östergötland, Motala, Motala |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Ångloket har använts på Norra Östergötlands järnväg (NÖJ). Beställdes 1920 av NÖJ tillsammans med ytterligare ett tanklok för 122 000 kronor styck. Loken konstruerades i samarbete med mellan NÖJs maskinchef E Halén och Motala Verkstad. Loken fick nummer 17 och 18. År 1946 beställdes ett tredje lok av samma typ (NÖJ 22). Dessa tre lok blev de största smalspåriga tankloken som tillverkats i Sverige....
Visa hela
Ångloket har använts på Norra Östergötlands järnväg (NÖJ). Beställdes 1920 av NÖJ tillsammans med ytterligare ett tanklok för 122 000 kronor styck. Loken konstruerades i samarbete med mellan NÖJs maskinchef E Halén och Motala Verkstad. Loken fick nummer 17 och 18. År 1946 beställdes ett tredje lok av samma typ (NÖJ 22). Dessa tre lok blev de största smalspåriga tankloken som tillverkats i Sverige. NÖJ nr 18 fick vid förstatligandet 1950 littera N4p och SJs nummer 3160. Källa: Utställningstext av Bengt E Unvér. Ångloket visas på Östergötlands Järnvägsmuseum, Linköping.
Stäng
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
NÖJ nr 18 (f.d. ID SJ N4p 3160), 891 mm. Tillverkarnummer MV 668. Axelföljd: 1D1. Dragkraft: 6210 kg. Vikt: 41,4 ton.
|
Händelse <context> |
-
Användning 1920-01-01 - 1963-01-01 av Norra Östergötlands Järnvägar.
-
Produktion 1920-01-01 i Motala, Motala, Östergötland, Östergötland, Sverige av Motala Verkstad.
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 10450.0 mm. 10,6 m enligt en annan lista
-
Vikt: 41.4 ton.
-
Bredd: 2650.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Ånglok
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Norra Östergötlands J, NÖJ, 891[Ursprungsbolag] (BO 759)
-
Ånglok (JVM.K 0907005)
|
Samling <collection> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Järnvägsmuseet |
Källa <url>
|
|