Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1930 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Närke, Örebro, Örebro, Örebro |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Bomtypen användes i huvudsak på platser där fristående drivanordningar (t.ex. typ F5) av utrymmesskäl ej kunde anordnas - exempelvis vid rörliga broar. Från en 0,5 hästkrafters motor överfördes drivkraften medelst två cylindriska kuggväxlar och en snäckväxel till huvudaxeln och drivhjulet. Vid strömavbrott kunde drivanordningen manövreras för hand med en vev. Denna infördes genom en lucka på skåpe...
Visa hela
Bomtypen användes i huvudsak på platser där fristående drivanordningar (t.ex. typ F5) av utrymmesskäl ej kunde anordnas - exempelvis vid rörliga broar. Från en 0,5 hästkrafters motor överfördes drivkraften medelst två cylindriska kuggväxlar och en snäckväxel till huvudaxeln och drivhjulet. Vid strömavbrott kunde drivanordningen manövreras för hand med en vev. Denna infördes genom en lucka på skåpets ena sida och kopplades till snäckskruvens axel.
Stäng
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Fällbomsdriv med drivanordningen monterad direkt på bomstativet. Fällbomsdrivet är grönt och har flera underliggande färglager. "AVOS ÖREBRO" mitt på lucka. Även märkt "3851" och "3397" Modell/Fabrik...
Visa hela
Fällbomsdriv med drivanordningen monterad direkt på bomstativet. Fällbomsdrivet är grönt och har flera underliggande färglager. "AVOS ÖREBRO" mitt på lucka. Även märkt "3851" och "3397" Modell/Fabrikat/typ: F4
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Produktion 1930-01-01 - i Örebro, Örebro, Närke, Örebro, Sverige av Avos.
|
Material<itemMaterial> |
- Metall
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Signal
-
Vägskyddsanläggningar
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 790.0 mm.
-
Längd: 920.0 mm.
-
Höjd: 1250.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Fällbomsdriv
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Fällbomsdriv (JVM.K 2909002)
|
Samling <collection> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Järnvägsmuseet |
Källa <url>
|
|