Focke Wulf Fw 44J Stieglitz var ett enmotorigt, tvåsitsigt flygplan som visade sig vara ett bra skolflygplan, trots att det egentligen konstruerades för avancerad flygning. Flygvapnet beställde de första 14 exemplaren från den tyska tillverkaren 1936 och de fick beteckningen SK 12. Totalt hade flygvapnet 85 flygplan av typen. De hade köpts från Tyskland och även licenstillverkats vid Centrala flygverkstaden Västerås och Svenska järnvägsverkstädernas aeroplanavdelning i Linköping.
SK 12 hade dubbelkommando, där eleven satt på den bakre sittplatsen och läraren på den främre. Många piloter fick sin utbildning i flygplanet under andra världskriget och det fanns vid de flesta flottiljer till början av 1950-talet. Flygvapnet hade kvar tre exemplar ända till 1960-talet. De användes bland annat för bogsering av segelflygplan.
Flygvapenmuseums SK 12 med individnummer 670 tillverkades vid Centrala flygverkstaden Västerås 1941 och användes för flygutbildning i över 15 år. Flygplanet levererades till F 5. Efter 1945 tjänstgjorde flygplanet vid F 14 och F 4 innan det återvände till F5 år 1958. Mellan 1963 till 1967 fungerade det som bogserflygplan vid Ljungbyheds segelflygklubb med civil registrering SE-EGB. Den gjorde sin sista flygning vid flygvapnets femtioårsjubileum 1976.