Texten nedan är hämtad från Rickard O. Lindströms utmärkta hemsida "Ointresse.se"
http://www.ointres.se/brobv_941.htm
//P-O Rosén
"Brobandvagn 941 var avsedd för transport, utläggning och upptagning av Krigsbro 4 i 8-balkars utförande. Bron kunde bära fordon som vägde upp till 50 ton. En stor del av broläggningsutrustningen hade sin grund i den konstruktion som under några år i början av 60-talet provats på en Strv 81.
Brobv 941 hade 4 mans besättning vagnchef, förare, skytt och en så kallad broman. Fästen för kulsprutor fanns på två ställen på vagnen och på två ställen på brovaggan. Skytten kunde därmed manövrera en kulspruta antingen från sin öppna huv eller från en position på toppen av broläggningsmekanismen. En kulspruta var även placerad baktill på vagnchefshuven.
Vagnen kunde flyta och var därmed för sin tid den enda flytande brobandvagnen. Vid flytning togs bron med på släp (även den kunde flyta), men i praktiken vinschades bron istället över vattendrag eftersom den hade så stort vattenmotstånd att manövrering av Brobv 941 i vattnet blev långsam och svår.
Lansering av bron kunde göras inom 5 minuter och det tog normalt inte längre tid än en kvart att plocka upp en redan lagd bro. Hela operationen kunde utföras av besättningen under pansarskydd. Vid utläggning av bron användes en teleskopisk lanseringsbom som lades ut över vattendraget. Bommens läge i höjd/tippled justerades med de större hydraulcylindrarna bakom operatörsplatserna. Därefter drogs bron över, understödd av lanseringsbommen och dess rullar. Utläggningen avslutades med att bommen drogs tillbaka under bron frigöring genom att hydraulcylindrarna tog lanseranordningen till ett nära vertikalt läge intill vagnen.
Brobv 941 fick ett relativt kort liv drygt 10 år. Detta berodde på framförallt på läglighetsköpet av den begagnade brobandvagnen BLG 60 på chassi T-55 från f d Östtyskland under första hälften av 1990-talet. Brobv 941 utgick ur krigsorganisationen redan 1994."
SRBA -- Södermanlands Regementes Bildarkiv, Arsenalen.