SJ P (1914-1919)
SJ Pa nr 27 (1919-1957)
Tillverkare: ASEA (den elektriska utrustningen), Västerås/Vagn och Maskinfabriken, Falun, 1914.
Tillverkat antal: 2
Största tillåtna hastighet: 100 km/h
Dragkraft: 8,0 Mp
Försöken med eldrift vid 1900-talets början kulminerade med fullskaleförsöket Malmbanan och Porjus kraftverk. Sträckan Kiruna-Riksgränsen öppnades för elektrisk drift i februari 1915 och tekniken överträffade förväntningarna. För persontrafiken togs en ny loktyp fram i samverkan mellan SJ, ASEA och Vagn- och Maskinfabriken i Falun.
Loket var ett av SJs allra första elektriska lok, det första Elsnälltågsloket på Malmbanan och det första svenska fulleffektsloket. Malmtågsloken (nr 1-26) sattes samman i par medan två enkellok (nr 27 och 28) användes för persontågen. Loket visades på Baltiska utställningen i Malmö 1914, den största manifestationen någonsin av svensk ingenjörskonst, och började användas på Malmbanan omedelbart efter elektrifieringen 1915. Vid den här tiden kunde man ännu inte konstruera kuggväxlar för så höga effekter som krävdes för ellok. Därför byggdes motorn så stor att den fick samma rotationshastighet som lokhjulen och drevs direkt med en koppelstång. Motorn är två meter i diameter.
Loket togs ur drift 1957 och överlämnades av Maskinbyrån till Järnvägsmuseum 1958 och återställdes till 1930 års utförande. SJ och ASEA medverkade till att göra loket driftdugligt till järnvägens 125-årsjubileum 1981. Idag är det i fullt körbart skick och därmed ett av världens äldsta körklara ellok. Loket medverkade vid 100-årsjubileet av eldriften på Malmbanan 2015.