Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1911 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Närke, Örebro, Örebro, Örebro |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Modellen av A-loket var den första som tillverkades vid Huvudverkstaden i Örebro. Järnvägsstyrelsen hade 1910 lagt en beställning på ett antal modeller av moderna fordon i skala 1:10 och A-loket färdi...
Visa hela
Modellen av A-loket var den första som tillverkades vid Huvudverkstaden i Örebro. Järnvägsstyrelsen hade 1910 lagt en beställning på ett antal modeller av moderna fordon i skala 1:10 och A-loket färdigställdes redan inom ett år. Ytterligare två lok och tre vagnar hann bli färdiga till Baltiska utställningen i Malmö 1914. En utställning som kom att bli upphovet till järnvägsmuseet. A-loket var det första "stora" snälltågsloket och den första loktypen vid SJ med ångöverhettare. Loket levererades med 3-axliga tendrar. Byttes senare ut mot 4-axliga boggietendrar enligt modellen. Nr 1025, som modellen föreställer, var det sista levererade av 26 stycken A-lok för snälltågstrafik.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Användning av Baltiska utställningen.
-
Användning .
-
Produktion 1911-01-01 i Örebro, Örebro, Närke, Örebro, Sverige av SJ:s Huvudverkstad Örebro.
|
Material<itemMaterial> |
- Metall
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Modeller
-
Utställningsmodeller
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 1950.0 mm.
-
Höjd: 440.0 mm.
-
Bredd: 280.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Ånglok
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
|
Samling <collection> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Järnvägsmuseet |
Källa <url>
|
|