Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Bil, modell
Object
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Gerdén, Anna
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Objekt/föremål
Datering <presTimeLabel>
1932
Titel <itemTitle>
Volvo Venus Bilo 1932
Föremålsbeskrivning<itemDescription>
Gustaf L.M. Ericsson tillverkade 1932 trämodellen i skala 1:10 för en strömlinjeformad bil. Han erbjöd sedan Gustaf Nordbergs karosserifabrik, Stockholm att utföra bilen i skala 1:1. Firman byggde den 1933 med ett snarlikt utförande i ett exemplar på ett Volvo PV 653-chassi. Den kom att betraktas som den första svenska strömlinjeformade bilen. Bilen presenterades av Ericsson för pressen i novemb...
Gustaf L.M. Ericsson tillverkade 1932 trämodellen i skala 1:10 för en strömlinjeformad bil. Han erbjöd sedan Gustaf Nordbergs karosserifabrik, Stockholm att utföra bilen i skala 1:1. Firman byggde den 1933 med ett snarlikt utförande i ett exemplar på ett Volvo PV 653-chassi. Den kom att betraktas som den första svenska strömlinjeformade bilen. Bilen presenterades av Ericsson för pressen i november 1933 och namngavs "Venus Bilo". Bilen fick viss uppmärksamhet i samtiden, med artiklar mellan 21-23 november. I New York Times den 18 februari 1934 visades bilder av bilen med rubriken "Streamlining as embodied in a foreign car".
Trämodell i skala 1:10 som visar ett tänkt utförande av den bil som byggdes 1933. Skulpterad ur ett limmat träblock, med svarvade trähjul. Modellen omlackerad ett antal gånger för att prova olika färg...Visa hela
Trämodell i skala 1:10 som visar ett tänkt utförande av den bil som byggdes 1933. Skulpterad ur ett limmat träblock, med svarvade trähjul. Modellen omlackerad ett antal gånger för att prova olika färgsättningar.Stäng