Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1902 |
Titel <itemTitle> |
Scania 1902 |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Vagnen tillverkades under åren 1901-03 och bilen är en av Scanias tre första bilar. På den första nordiska Automobilutställningen i Köpenhamn 1902 visade Scania upp denna "promenadvagn" , denna är den enda bevarade och förebilden tekniskt sett är sannolikt tysk. Konstruktörer var ingenjörerna Reinhold Thorssin och Anton Svensson, ingenjör Krause och verkmästare Müller. Hästvagnslyktorna är inte de...
Visa hela
Vagnen tillverkades under åren 1901-03 och bilen är en av Scanias tre första bilar. På den första nordiska Automobilutställningen i Köpenhamn 1902 visade Scania upp denna "promenadvagn" , denna är den enda bevarade och förebilden tekniskt sett är sannolikt tysk. Konstruktörer var ingenjörerna Reinhold Thorssin och Anton Svensson, ingenjör Krause och verkmästare Müller. Hästvagnslyktorna är inte de ursprungliga och bilen är delvis renoverad 1990. Enligt meddelanden den 17-03 1942 av Verkmästare Axel Teander gjordes karosseriet hos G.A. Jönssons Vagnfabriks AB, Mårtensgatan 8, Malmö, där även montage av karosseriet på chassiet ägde rum. Detta skedde år 1902. Bilen lär endast ha provkörts. Pris 7 000 kr.
Stäng
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps-...
Visa hela
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Produktion 1902-01-01 av Maskinfabriks AB Scania.
-
Accession 1927-03-01 av AB Scania-Vabis.
|
Material<itemMaterial> |
- Metall
- Plast, gummi bakelit och liknande
- Trä
- Textil
|
Färg <itemColor> |
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Vikt: 700.0 kg. ca
-
Längd: 2500.0 mm.
-
Bredd: 1500.0 mm.
-
Höjd: 1550.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Personbil
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Bilar med förbränningsmotorer (TM K 2111)
|
Samling <collection> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Tekniska museet |
Källa <url>
|
|