Tapetrulle, del av, med vegetativt, närmast snedrutigt mönster med svängande konturer. Rutnät av gröna slingor och stiliserade tulpanblommor. Inuti varje ruta en grupp av fyra blad mellan mjukt kryssformig kvist. Ej kantskuren, tryckt på kanten: "DURO". Mönstret Rendez-vous formgavs som textil av Carl Johan de Geer 1972 och ingick i textilkollektivet 10-gruppens första kollektion. Textilmönstrets färg var grönt mot gul bottenfärg. 1973 gavs mönstret ut som tapet i 10-Gruppens första tapetkollektion från detta år. I kollektionen förekom mönstret i åtta färgställningar, ljusblått, mörkrött, rosa, blått, gult respektive grönt mönster mot vit bottenfärg och svart mönster mot ljusbrun bottenfärg. Textilmönstrets gula botten trycktes inte som tapet. Exempel på samtliga dessa färgställningar finns i tapetkartan '10 Ten Swedish Designers Duro. 2/1973' förvärvad vid samma tillfälle som denna tapetrulle. I tapetkartan har mönstrets franska namn översatts till svenska: "Möte".
Formgivaren:
"Det första mönstret jag ritade till 10-gruppen var 'Rendez-vous', ett ettrigt grönt bladverk på lysande gul botten. Namnet kom från restaurangen Rendez-Vous, som var det närmaste man kunde komma en parisisk bistro i Stockholm. Inspirationskällan var arabeskartade, nordafrikanska kakel, där en liten mönsterbild upprepas, flätas samman, vandrar vidare i stora ytor. Mönsterbilden som jag vred och vände runt i 'Rendez-vous' var 5 x 10 cm".
/Citat ur "10 -Gruppen, Mönstertryck", se ref., s. 92.
1970, då det var medaljongmönster i starka färger, velourtapeter och tapeter av vinyl som var moderna, satsade tapetfabriken Duros nye direktör Nille Kjerstensson på kvalitet, design och svenska formgivare, däribland 10-gruppen. 10-gruppen var ett konsthantverkskollektiv bildat 1970 av tio textilkonstnärer, Inez Svensson, Birgitta Hahn, Ingela Håkansson, Gunila Axén, Tom Hedqvist, Britt-Marie Christoffersson, Lotta Hagerman, Carl Johan De Geer, Susanne Grundell och Tage Möller. 10-gruppen gjorde hårt stiliserade och ytmässiga mönster i klara starka färger. 1973 kom 10-gruppens första tapetkollektion för Duro ut, följd av kollektioner 1978, 1981 och 1985. "Duro gick alltså mot strömmen, satsade på ung, svensk design och höll fast vid papperstapeter, tryckta med limfärg som gav en levande yta. För att underlätta för konsumenterna gjordes tapeterna förklistrade och en gör-det-själv broschyr utarbetades. Hela satsningen möttes med entusiasm av de designfrälsta, framför allt av ungdomar, medan andra tyckte att mönstren var svåra och provokativa. I efterhand syns Duros satsning på svensk design vara det fräschaste som gjordes under 1970-talet och det tidiga 1980-talet". [Tapetboken, s. 363]
/Maria Maxén 2008-01-17