Interiör
Vapenhuset i tornets bottenvåning har golv av murtegel lagt på flatan. Golvet närmast dörren är något upphöjt, medan långhuset ligger 2 steg lägre relativt vapenhuset. På golvet ligger en skrapmatta och en gångmatta. Väggarna är putsade och kalkade och det släta innertaket vitmålat. På norra sidan finns en trappa till tornets övre våningar, underbyggd med förråd och elcentral innanför ett gråmålat plank. I hörnen mot långhuset finns varsin liten rundbågig öppning. Bakom den södra öppningen finns en trappa till orgelläktaren, medan den norra öppningen döljer den tegeltrappa, som en gång användes till Brunius numer rivna torn.
Vapenhus och långhus skiljs genom en rundbågig öppning med en fast blinderad del och en raktäckt pardörr med speglar, båda målade i grått. Vapenhusets tegelgolv fortsätter in i långhuset, som ligger två steg högre. Det har putsade väggar, i dess nedre delar målade med oljefärg, och fyra spetsbågiga, kalkavfärgade valv, som vilar på tresprångiga pilastrar. De äldsta valvens ribbor är profilerade. Under den vita färgen anas spår av rödbrun dekormålning. På en pelare i långhusets sydöstra hörn har man upptäckt numer överkalkade gotiska målningsspår, som föreställer en biskop avbildad med sitt namn under. På ömse sidor om mittgången finns bänkkvarter med plankgolv. På senare tid har församlingen gjort flera förändringar av bänkinredningen. Dörrarna har häktats av, och man har tagit bort två bänkrader i såväl väst som öst. På så sätt har man fått plats för ett kyrktorg längst ner i långhuset, och mer utrymme åt kör och dop. Kvarterens ursprungliga utsträckning märks genom att brädgolvet ligger kvar.
Predikstolen står på långhusets södra sida och dopfunten på motsatt sida mittgången.
Längst ner i långhuset finns en orgelläktare, buren av fyra åttakantiga pelare. Den gråmålade, raka barriären består av svarvade kolonner, som bär räckets överliggare. Läktarens undersida är täckt med träpanel, och ovansidan med ett trägolv.
Koret är upphöjt två steg relativt långhuset med en kalkstenstrappa. Korgolvets främre del är av tegel lika långhusets, medan det upphöjda golvet bakom altarringen och in i absiden är täckt av kalksten. Väggarna är putsade och kalkade. Långhus och kor skiljs av en triumfbåge, flankerad av sandstenskolonner med tärningskapitäl. I mötet mellan rundbågen och vederlagen finns en sandstensgesims. I triumfbågen har man hittat spår av tegel och dörrstaplar från det romanska korskranket. Det var troligen uppbyggt av två rundbågar, burna av pilastrar och en mittpelare. Korets kryssvalv är täckt med kalkmålningar, utförda av Lilla Harrie-gruppen, i form av sicksackband på ribborna och figurframställningar i kapporna. Kring slutstenen finns växtornamentik.
Kyrkans additionsaltare står under tribunbågen. Utrymmet bakom altaret används som en liten sakristia, möblerad med en stol och ett skåp. Absidens hjälmvalv och väggar är helt täckta av kalkmålningar, daterade till runt 1175-1200 av okänd mästare.
I absidens centrum syns ett Majestas Domini-motiv med Kristus sittandes på regnbågen inom en mandorla, omgiven av evangelistsymbolerna ängeln, lejonet, oxen och örnen. Nedanför står fyra personer; ett kvinnligt helgon, Jungfru Maria, Johannes Döparen och en lokal biskop, troligen Andreas Sunesson. Längre ned finns tre figurkransar åtskilda av dubbla streck. Överst sitter apostlarna på en bänk, utrustade med bokband och med händerna sträckta mot Kristus. Lärjungarna längst i söder är mycket fragmentiserade. Därunder kommer en bård med hjulornament, och sist en draperimålning. Färgskalan går i huvudsakligen rött, gult och blått. På södra väggsidan finns en väggnisch för sakramentsförvaring. Fragment av romanskt kalkmåleri, som troligen föreställer Kain, Abel och Abraham, har hittats på vinden ovanför östra korväggen.
Tornets andra våning har brädgolv, vitmålade väggar och tak. Rummet används för förvaring av textilier. Nästa plan i tornet nås via en taklucka. Från detta leder en dörr in till långhusvinden och en trätrappa vidare till klockvåningen med klockbocken i fur. Från denna våning syns tornets träkonstruktion, stagad med järnstag, och skiffertakets inbrädning. Långhusets takstolar av fur är uppbyggda av hanband, tass, stödben och dubbla remstycken. Taktronen består av bräder. Vid öppningen mellan kor och långhus finns sandstenskvadrar och ett ankarjärn, vilket antyder att partiet byggts om vid något tillfälle. Långhuset är på vinden inte murat i förband med koret.
Inredning och inventarier
Altaret är av laserat trä med en marmoreringsmålad toppskiva.
Altarringen är av gjutjärn med två grindar, en överliggare av gråmålat trä och knäfall klätt med brunt skinn. Framför altarringen står en pall med samma klädsel.
Altaruppsatsen är av additionstyp, utförd under sent 1500-tal i Daniel Thommissen- influerad stil av en icke namngiven Malmöverkstad. Uppsatsen är utformad med fyra altartavlor från 1742, som föreställer de fyra evangelisterna. De är placerade i två rader innanför kolonner och beslagsvingar. På entablementets kornisch står en ädikula flankerad av voluter. I trekantsgavelns centrum finns en målning av Guds lamm. Texter på predellan förklarar att uppsatsen renoverades 1742 och 1889.
Dopfunten av sandsten är medeltida. Dess cylindriska fot är typisk för de funtar, som brukar föras till den s.k. Barsebäcksgruppen. Cuppan är vid och slät bortsett från en repstav längs ovankanten. Till funten hör ett dopfat av nysilver, ett insatsfat av mässing och en trähuv, som förvaras på vinden.
Predikstolen är tillverkad runt 1575-1585, troligen av samma verkstad som gjort predikstolen i Dalköpinge kyrka, och är restaurerad vid flera tillfällen. Bildmotiven kommer från 1742. Korgen nås via en trappa, och bärs av en träkonstruktion, dold bakom en hög, gråmålad träsockel i liv med korgens sidor. Dessa består av speglar mellan ett nedre och övre listverk prydda med inskriptioner. I speglarna finns röda fält, inramade av kannelerade pilastrar, med dekor av akantus och medaljonger med drakhuvuden, ängla- eller satyrmasker. Korgen är målad i primärt grönt, rött och guld.
Bänkinredningen av fur är från 1952, då utförda som slutna kvarter. Bänkgavlarna är släta, bortsett från en profilerad ovanlist. Ryggarna har tre speglar och är utrustade med psalmbokshylla på baksidan. Under bänkarna sitter bänkvärmare. Bänkarna är i sin helhet målade i två nyanser av grått, även mot ytterfasaden. Den främsta bänken saknar skärm sedan två rader tagits bort temporärt. Församlingen har provisoriskt även tagit bort två bänkrader i väster, och samtliga dörrar, utförda med röda lister kring marmorerade speglar. De borttagna bänkdelarna har sparats av församlingen.
Orgeln med två manualer tillverkades 1889 av Åkerman& Lund och byggdes om 1952 av Frobenius & Co. Orgelfasaden består av tre delar avdelade av kolonner.
Det mittersta partier är förhöjt och har en triangulär avslutning. Piporna är synliga innanför trepassformade bågar.
Storklockan i malm är från 1634, men göts om 1747 av M Wetterholtz i Malmö. En inskription på klockan förkunnar, att klockan fick gjutas om sedan den gått sönder av den vårdslösa ringningen. Klockan är bl.a. dekorerad med änglahuvuden, strålkrans, akantus och figurer. Lillklockan i malm är gjuten 1788 av Fredrik Kellström. Klockan är dekorerad med bårder, akantusrankor och inskriptioner.