Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Reläställverket kommer från Furet på linjen Halmstad-Falkenberg, ca 2,5 km norr om stationen i Halmstad. Säkerhetsanläggningen manövrerades normalt från Halmstad, men kunde vid behov även manövreras lokalt. Furet är inte en station i vanlig bemärkelse utan snarare en "förgreningspunkt" där banan delar sig i två sträckningar-den ena mot Göteborg, den andra mot Nässjö. Anläggningen togs i bruk 1985 ...
Visa hela
Reläställverket kommer från Furet på linjen Halmstad-Falkenberg, ca 2,5 km norr om stationen i Halmstad. Säkerhetsanläggningen manövrerades normalt från Halmstad, men kunde vid behov även manövreras lokalt. Furet är inte en station i vanlig bemärkelse utan snarare en "förgreningspunkt" där banan delar sig i två sträckningar-den ena mot Göteborg, den andra mot Nässjö. Anläggningen togs i bruk 1985 men slopades redan 1988, då den byggdes in i en ny säkerhetsanläggning i Halmstad. Furet vlev alltså en del av anläggningen i Halmstad. Typbenämningen "modell 65" kommer sig av att den första anläggningen var planerad att tagas i bruk 1965. Diverse förseningar gjorde emellertid att den togs i bruk senare. Modell 65 har tagits fram för stora bangårdar och kan sägas vara en efterföljare till "elektriskt ställverk med elektriskt register". Nya typer av reläer användes. De var mindre till formatet och kunde placeras i grupper, s.k. reläsatser. En reläsats för varje växel och en för varje signal. Reläsatserna placerades i relästativen i geografisk ordning, därav benämningen "geografiskt ställverk". Möjligheterna att magasinera tåg- och växlingsrörelser utökades. De första modell 65-ställverken byggdes i Norrköping, Gävle och Borlänge. Modell/Fabrikat/typ: modell 65, geografiskt ställverk
Stäng
|