Ensitsig hemmabyggd autogyro avsedd för nöjesflygningar, kallad Humlan. Den tillverkades 1973-1976 av Staffan Ekström och Helge Svensson. De hade under en längre tid provat olika utländska autogyros och bestämt sig för att tillverka en egen. Tidigare autogyros av märket Bensen hade för styrning på marken haft ett omvänt styrsystem (höger var vänster och vice versa) med ett bromssystem beståendes av en träplatta som med ena foten pressades mot noshjulet. Ekströms och Svenssons autogyro fick ett mer logiskt styrsystem, samt bättre utformade bromsar.
Designarbetet inleddes i juni 1971, varefter det egentliga konstruktionsarbetet vidtog i april 1972. Efter omfattande markprov ägde den första provflygningen (ej av detta exemplar) rum på Barkarby i juni 1973. Flygutprovningen utfördes av flygläraren Olle Åhnstrand. De två först tillverkade Humlan registrerades som SE-HXA (ägare Uno Elfwing) och SE-HXB (ägare Helge Svensson). Den ensitsiga autogyron döptes till Humlan. Namnet kom sig av två orsaker: 1) den ljuddämparlösa motorn lät som en Humla och 2) McCullogh-motorn användes av Försvarsmakten i en målrobot betecknad Humlan.
Detta exemplar (SE-HXE) tillhörde Staffan Ekströms själv och vissa ändringar gjordes i konstruktionen, exempelvis fick bränsletanken fick en ny utformning och placering och ändringar i material, utformning och olika typer av ljuddämpare. Den registrerades 1976-09-21 och flögs under ca 50 timmar tills luftvärdighetsbeviset utgick 1987-05-31. Avregistrerades 2007-01-16.
Deposition till de Luftfartshistoriska samlingarna 2010.
Ritningar och en bygghandbok togs också fram.
Konstruktionsmässigt är Humlan snarlik den finska Tervamäki och den engelska Wallis-autogyron.