Flygplanet tillverkades 1938 vid Götaverken i Göteborg och var i kontinuerlig användning mellan 1938 och 1961. Det har ägts av flera olika privatpersoner och företag för flygutbildning eller som reseflygplan. 1943 hyrdes det in av flygvapnet för målflygningar.
Detta GV-38 är det enda kvarvarande kurirflygplan som användes i samband med den tyska invasionen av Norge våren 1940. Efter Norges kapitulation såldes flygplanet till en civil svensk ägare. Sommaren 1943 inhyrdes planet av flygvapnet där det användes för sambandsflygningar. Mellan 1943 och 1961 användes det av olika civil ägare runt om i Sverige innan flygplanet havererade i Laknäs den 28 maj 1961.
Efter haveriet såldes flygplanet till en lanthandlare i Korsgården, vilken enligt uppgift lät ställa upp flygplanet som blickfång till sin lanthandel. I januari 1972 köptes GV-38:an i mycket dåligt skick av Arlandagruppen. Sedan förvärvet har flygplanet genomgått olika restaureringsarbeten.
Under 1930-talet var civilflyg någonting exklusivt. Att lära sig flyga var dyrt och förbehållet de som hade ekonomiska resurser. GV-38 var ett flygplan som var avsett att samordna och standardisera flygutbildningen i Sverige. Detta misslyckades då Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK) av olika orsaker valde en annan typ av skolflygplan som standard för svenska flygklubbar. Även om GV-38 inte blev särskilt populär bland svenska piloter, blev flygplantypen ändå använd under cirka 25 år. Detta på grund av att väldigt få andra flygplan fanns att tillgå.