Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1905 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Stockholm |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
För att göra fältpostkontoren mer rörliga börjde man på fälttjänstövingar från och med 1902 använda fältpostexpeditionsvagnar som drogs av hästar. Vagnfabriksfirman C A Carlsson & Söner i Stockholm le...
Visa hela
För att göra fältpostkontoren mer rörliga börjde man på fälttjänstövingar från och med 1902 använda fältpostexpeditionsvagnar som drogs av hästar. Vagnfabriksfirman C A Carlsson & Söner i Stockholm levererade 8 fältpostexpeditionsvagnar och 14 fältposttransportvagnar. I expeditionsvagnen kunde tre tjänstemän sortera post samt ta emot och lämna ut post genom luckan. På natten kunde två man sova i vagnen.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Användning 1905-01-01 - 1919-01-01 i Ystad, Ystad, Skåne, Skåne, Sverige av Södra Skånska Infanteriregementet.
-
Produktion 1905-01-01 i Stockholm, Sverige av C.A. Carlsson & Söner, Stockholms Mekaniska Wagnfabrik.
-
Fotografering 1930-01-01 - 1940-01-01 .
-
Fotografering 1956-06-12 i Stockholm, Stockholm, Stockholm, Sverige av Hellström, Yngve.
|
Material<itemMaterial> |
- Trä, järn
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Hästpost (ej diligens)
-
Vagnar
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 3450.0 mm.
-
Höjd: 2200.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Fältpostvagn
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Fältpost (PM II190c)
-
Försvarsväsen (PM II190)
-
Hästpost (ej diligens) (PM II205d4)
-
Landsvägspost (PM II205d)
-
Postföring (PM II205)
-
Vägtransporter (OU 494)
|
Samling <collection> |
|
preciserat sakord <itemSpecification> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Postmuseum |
Källa <url>
|
|