Personvagn för den svenska kungafamiljen.
SJ Ao3 (1931-56)
SJ So3 (1956-70)
SJ S3(K) nr 2904 (1970-2001)
Största tillåtna hastighet: 140 km/h
Kungavagnen levererades till Kung Gustaf V 1931 och betecknades då Ao3 med löpnummer 2904. Vagnen var då inredd med en kupé för vagnskötaren, fem vanliga sovkupéer, ett sovrum för kungen, en mottagningssalong samt en ingång mitt på vagnen där kungen kunde kliva ur. Vagnen användes bland annat för kungens resor till Nice.
De kungliga vagnarna hade en smalare profil än vanliga svenska personvagnar och var utrustade med parallella signal- och tryckluftssystem för att klara standarder i andra länder.
Efter kung Gustaf Vs död byggdes vagnen om 1951 för kung Gustav VI Adolf och drottning Louise. Vagnen blev mindre praktfull men samtidigt mer praktisk och modern. Mittingången togs bort och hela inredningen moderniserades. Den fick då en kupé för vagnsskötaren, fem mindre sovkupéer, pentry, en liten salong, samt ett sovrum för kungen och ett sovrum för drottningen. Samtidigt blev vagnen rammsäker och fick höjd hastighet till 120 km/t. Under många år var det ett teckan på att kungen bodde på Sofiero slott att den blå vagnen stod parkerad på Helsingborgs central.
År 1956 fick vagnen ny littera So3 och denna ändrades 1970 till S3. Vagnen har också eget UIC-nummer. Med Carl XVI Gustav flyttade hela kungafamiljen in. Lämpligt nog finns salong och sovrum för kungen och drottningen i mitten av vagnen och tre kupéer i rad mot ena änden, en planlösning som gjord för en trebansfamilj på skidresa till fjällen, vilket var ett återkommande trafikuppdrag. Vagnen användes fram till våren 2001 då den avställdes vid SJ och överfördes till Järnvägsmuseet. Vagnen kan fortfarande nyttjas av kungafamiljen. Vagnen användes vid Victorias och Daniels besök i Ockelbo sommaren 2011.