Polykrom akvarell. Ej publicerad i någon av Tyra K:s böcker.
Föreställande Galuh, den kvinnliga huvudrollsinnehavaren i Arja, balinesiskt dansdrama som brukar beskrivas som balinesisk motsvarighet till opera eller musikalisk komedi. Walter Spies (The Temple Dances in Bali bij Tyra de Keen bespreking i Djawa Tijdschrift van het Java instituut XIX jaargang, 1939, s. 197) säger att Galuh ”resembles all other dance heroines in style and dress…”. Se också Madé Bandem, Fredrik Eugene deBoer, Kaja and Kelod Balinese Dance in Transition Oxford University Press, Oxford, New York, Melbourne 1981, s. 90- 92.
Figuren står lätt knäande med utåtvända fötter. Hon är klädd i röd och vitrutig svepkjol, lindad torso över en långärmad vit tröja, textilt brösthänge, lamak, med brunt batikmönster mot vit bakgrund, blå danssjal, huvuddekoration i läder med två instuckna blomstänglar samt nedanför de stora, dekorativa örondekorationerna i guld, ett par löst instuckna gröna blad. Guldfärgat halsband med infällda läderdekorationer. Båda armarna krökta, höger hand håller i en flik av danssjalen, vänster vänd mot kroppen i en lätt dansåtbörd. På passepartouten står med blyerts Skådespelare Bali och på akvarellen: i övre vänstra hörnet Wajan Kramas Sindoe och på högersidan uppifrån och ner kommentarer Seboet, Gallo, bapang, lama. Under figuren står Skådespelare Bali och i vänster nedre hörnet Hardja Gallo.
Signerad Tyra Kleen till höger och längst ner till höger Sideman 18/11 – 1920.