De Havilland Tiger Moth är ett enmotorigt, tvåsitsigt brittiskt biplan som konstruerades för att användas som skolflygplan. I oktober 1931 kom den första prototypen i luften för första gången. Vid andra världskrigets slut hade det tillverkats nästan 10 000 Tiger Moth i Storbritannien och inom Brittiska samväldet. Dessutom byggdes 151 stycken i Sverige, Norge och Portugal. Flygförvaltningen beställde i december 1933 tre stycken Tiger Moth från AB Svenska järnvägsverkstädernas aeroplanavdelning ASJA i Linköping. Företaget hade samma år fått licens för tillverkning av flygplanet och i mars 1935 levererades de till flygvapnet. Det första exemplaret fick typbeteckningen SK 11 men de två andra SK 11A. Flygvapnet hade redan 1932 köpt tretton stycken Tiger Moth i originalutförande från Storbritannien som fått beteckningen SK 11. Ett av flygplanen var en ombyggd skolvariant av De Havilland Gipsy Moth. Under åren 1934 till 1937 beställde Flygförvaltningen ytterligare tjugo stycken Tiger Moth från ASJA som fick typbeteckningen SK 11A. Fram till slutet av 1930-talet användes SK 11 för den grundläggande flygutbildningen vid Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed. Därefter har flygplanstypen varit kvar i flygvapentjänst som sambandsflygplan ända in i 1950-talet.
Det här exemplaret av Tiger Moth tillverkades 1935 vid AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning ASJA i Linköping. I juni samma år levererades det till flygvapnet och baserades på Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed. Flygplanet blev senare baserat på Västmanlands flygflottilj F 1 i Västerås och på Norrbottens flygflottilj F 21 i Luleå. Efter avslutad tjänstgöring i flygvapnet blev det sålt till Roslagens flygklubb och fick den civila registreringen SE-BYM. Saab köpte flygplanet 1965 och skänkte det till Flygvapnets Malmensamling, det som senare blev Flygvapenmuseum.
Kuriosa:
Världens troligen äldsta flygande Tiger Moth finns i Sverige, på Ålleberg utanför Falköping. Flygplanet kom till Sverige med flyktingar från Norge 1940.