Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1949 - 1954 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Norrbotten, Jokkmokk, Harsprånget |
Titel <itemTitle> |
Beda |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Flygbåten Beda konstruerades och tillverkades av Erland Nilsson, Harsprånget åren 1949-1954. Namnet Beda kommer från Erland hustru, Beda Nilsson. Flygbåten blev mycket omskriven under 1950-talet, både i svensk och internationell flygpress. Det faktum att Beda inte var officiellt registrerad hindrade inte flygningar från att ske under flera år. Erland Nilsson försökte registrera flygbåten hos Luftf...
Visa hela
Flygbåten Beda konstruerades och tillverkades av Erland Nilsson, Harsprånget åren 1949-1954. Namnet Beda kommer från Erland hustru, Beda Nilsson. Flygbåten blev mycket omskriven under 1950-talet, både i svensk och internationell flygpress. Det faktum att Beda inte var officiellt registrerad hindrade inte flygningar från att ske under flera år. Erland Nilsson försökte registrera flygbåten hos Luftfartsverket men utan att lyckas. Det var inte utan oro för sitt flygcertifikat som flygningarna fortsatte. Efter en anonym anmälan fick flygningarna dock uphöra. Enligt uppgift hade anmälaren tidigare hällt grus i Bedas bensintank. Erland Nilsson dömdes till dagsböter medan flygbåten Beda belades med flygförbud. Omkring 500 flygningar hanns med till och med 1957. Flygbåten ägdes efter detta av privatperson och senare av Svedinos Bil- och Flygmuseum, Halland innan den 1977 överfördes till de Luftfartshistoriska samlingarna. Flygbåten visar på ett hemmabygge med flera intressanta konstrutionslösningar såsom en omställbar propeller av egen konstruktion och en ställbar stabilisator. Motorn startades med ett startsnöre av den typ som används till utombordsmotorer och själva flygplanskroppen är klädd i plywood.
Stäng
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Flygbåt kallad "Beda". Tillverkad i trä, vitmålad med röd dekor. Urtag i kropp och vingar täckta av glaspaneler gör det möjligt att inspektera roderlinor och bryttrissor. Märkning i vitt på båda sidor...
Visa hela
Flygbåt kallad "Beda". Tillverkad i trä, vitmålad med röd dekor. Urtag i kropp och vingar täckta av glaspaneler gör det möjligt att inspektera roderlinor och bryttrissor. Märkning i vitt på båda sidor om nossektionen: "BEDA". Den innehåller delar från Klemm Kl 35 SE-BGX, däribland styrsystem inklusive pedalställ och stålrörstomme i kabinen och eventuellt enstaka delar från en Zlin XII. Propellern och stabilisatorn är omställbara. Flygbåten är monterad på en kroppsvagga, under vilken de båda stödflottörerna finns. Stöttor för att montera dessa stödflottörer under respektive vingspets saknas.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Produktion 1949-01-01 - 1954-01-01 i Harsprånget, Jokkmokk, Norrbotten, Sverige av Nilsson, Erland.
-
Användning 1954-01-01 - 1957-01-01 i Harsprånget, Jokkmokk, Norrbotten, Sverige av Nilsson, Erland.
-
Ägande 1965-01-01 - 1967-01-01 i Tandsbyn, Östersund, Jämtland, Sverige av Ericson, Hugo.
-
Ägande 1967-01-01 - 1977-01-01 i Ugglarp, Halland, Sverige av Svedinos Bil- och flygmuseum.
|
Material<itemMaterial> |
- Metall
- Trä
|
Teknik <itemTechnique> |
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 7560.0 mm.
-
Höjd: 2180.0 mm.
-
Spännvidd: 11260.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Flygplan
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Luftfarkost och fordon (AFS.K 09)
|
Samling <collection> |
|
preciserat sakord <itemSpecification> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Civilflygsamlingarna |
Källa <url>
|
|