TACK!
THANK YOU!
Chalmers civilingenjörsprogram
i maskinteknik och Göran Stigler
Daniel och Linus Weddig
Sandeng Fotolab
Varje gång en bild bearbetas görs en ny tolkning. I arbetet med bilderna till
ÖGONBLICKAR har vi tagit bort delar av de störande reporna och dammet
som samlats under årens gång, för att lyfta fram personerna som är avbildade.
Vid en restaurering av gamla bilder måste det hela tiden göras en avvägning av vad
som är en del av bilden och vad som ska tas bort. Fotomaterialet i arkivet är av väldigt
skiftande kvalité. I vissa fall finns bara en papperskopia. En del bilder är framkallade
ute i fält där det saknades professionella mörkrum. På bilden ovan har något runnit
över de fyra männen, det kan vara framkallningsvätska eller något annat flytande
som hamnat där senare.
Museets känsliga fotooriginal finns alla i ett mörkt, klimatkontrollerat rum:
glasnegativ, negativ film och skioptikon, som är en slags dia. I Världskulturmuseets
arkiv saktas åldrandet ner, men inget varar för evigt och fotografierna kommer så
småningom att blekna bort.
Every time an image is processed, a new interpretation is inevitably made. In the
preparation of the photographs for EYE MOMENTS we removed distracting
scratches and the dust that had collected over time, to focus on the persons depicted.
When restoring old photographs you constantly face judgments on what should
be seen as part of the image, and what shall be removed. The photographic material
in the archives is of very varying quality. In some cases there is only a paper copy.
Some images are processed in the field where there were no professional darkrooms.
In this photograph something has spilled over the image, possibly film developer or
some other liquid that might have been spilled later.
The sensitive originals are kept in a dark, climate controlled room:
glass negatives, negative film and sciopticon. In the archive of the Museum of
World Culture the aging process is slowed down, but nothing lasts forever and the
photographs will eventually fade away.
ENGLISH
Kamelen på bilden är sju år gammal. Den var en av 14 i en karavan som var på en 240
mil lång vandring genom Persiens öknar. Den som håller honom är Gulam Hussein.
Han är 27 år och kommer från provinsen Khur där han bor med fru och barn. Som
kamelskötare har Gulam rest många gånger genom öknarna. Den här gången fick han
en månadslön i förskott som han kunde lämna till familjen innan han gav sig av.
Det tog drygt tre månader att gå de 240 milen. Med en motsträvig kamel kunde
det vara mycket jobbigt att vara kamelskötare. Då fick man gå och dra i repet för att
få kamelen att gå. Men den här kamelen följde sin skötare lugnt och tåligt utan att
någonsin låta repet strama. Han till och med vaggade mindre än andra kameler, vilket
gjorde resan behaglig för den som red. Kamelen var Sven Hedins ridkamel.
Vid gränsen mot Afghanistan och Pakistan blev det för varmt för kamelerna. De såldes
och Gulam Hussein fick resten av sin lön och fick försöka hitta ett uppdrag också för
hemvägen. Hedin reste vidare mot Indien, Tibet och Kina.
This camel is seven years old. It was one of 14 camels in a caravan on a 2 400 km long
expedition through the Persian deserts. The one holding him is Gulam Hussein. He
is 27 years old, from the province of Khur where he lives with wife and children. As a
camel driver Gulam have traveled many times through the deserts. This time he was
given a month pay in advance to leave with the family before he went away.
It took more than three months to walk the 2 400 kilometers. If you had an obstinate
camel it could be very hard work to be a driver. This camel followed his driver calmly
and patiently, without ever letting the rope tighten. He even rocked less than other
camels, making the journey pleasant for his rider. The camel belonged to Sven Hedin.
At