Enligt generalkatalogen är detta en korg, flätad, innehållande en medicinmans utensilier: en bergskristall; en amulett av skiffer; en skål av trä; en bit svart färg; en halv underkäke av bäver, ett knippe snöre av sältarmar (?), med proveniensen British Columbia. Exakt proveniens är här svårt att fastställa. Det i stort sett enda vi har att gå på är konststilen på amuletten av skiffer samt på den lilla fint snidade sälfiguren. Sälfiguren eller sälskulpturen är i generalkatalogen felaktigt angiven som en skål av trä.
Både sälfiguren och skifferamuletten är mycket skickligt snidade. De har troligen tillverkats av en professionell träsnidare. Stilen är svår att placera, sälfiguren är mycket naturalistiskt framställd, fågelamuletten kan vara gjord i den nordliga stilen.
Föremål som dessa är typiska för schamanismen längs hela kusten, och de användes, och många används än, i hela området. Föremålen används för att bota sjuka, men också för att t.ex. kalla på en viss ande i något syfte. Vi kan också ha att göra med jaktmagi här, t.ex. i fallet med den lilla sälskulpturen. Bergskristallen används för att bota sjuka hos t.ex. haisla, där en schaman biter en bit av en bergskristall som, när den blandas med saliv, kan användas för sjukdomsbotande. Hos nuu-chah-nulth kallas bergskristallen ¿heitna¿ och används bland annat för att göra själsresor med. Heitna är hos nu-chah-nulth en gåva från vargfolket qwayaciiktacumthl och innehåller ljus från jordens tillblivelse. Vargfolket finns enligt nuu-chah-nulth än i dag och de har givit nuu-chah-nulth många gåvor. Det verkar lite märkligt att Retzius kunde förvärva föremål som dessa, som än idag tillhör den absolut mest esoteriska sfären av nordvästkustindianernas liv. Föremålen förefaller vara i mycket god kondition./JG