Motorflygplanet av modellen Skyraider tillverkades av Douglas Aircraft Company, USA, 1952. Flygplanet som är ett hangarfartygsbaserat flygplan användes av flottan i USA och sedan av Royal Navy.
1962 köptes det in av Svensk Flygtjänst AB tillsammans med tolv andra från Royal Navy. De modifierades till att göra målbogseringsflygningar. Detta innefattade avlägsnande av radaranläggning och annan militär utrustning och installation av vinsch, civil radio och navigationsutrustning samt autopilot. I svensk tjänst hade den två mans besättning, pilot och vinschoperatör.
Övning att träffa rörliga mål har varit en viktig del av flygvapnets verksamhet. I samband med krigsutbrottet i september 1939 saknade flygvapnet resurser för att bistå armén och marinen med målbogsering. Istället blev det Svensk Flygtjänst AB som fick sköta denna verksamhet. Under 1960- och 1970-talen tillhörde Svensk Flygtjänst de största privata företagen inom denna bransch, även sett ur ett internationellt perspektiv. Målbogseringsppdrag utfördes även i Danmark, Nederländerna och Österrike. Utanför Sverige var målbogseringsverksamhet oftast en del av respektive nationell militär försvarsmakt. Sverige och Svensk Flygtjänst AB utgjorde inom detta område ett distinkt undantag, då ett privat företag opererade civilregistrerade flygplan ägda staten för försvarsmaktens räkning.
1974 överfördes flygpanet till de Luftfartshistoriska samlingarna. Som parentes kan nämnas att flygplanet kan ses i filmen Jönssonligan får Guldfeber (1984).
Flygplanstypen Douglas Skyraider är ett hangarfartygsbaserat flygplan ursprungligen avsett som flygande radarstation. Det togs fram för US Navy. Primärt skulle Skyraider användas för olika typer av attackuppdrag, men kom även att användas som flygande radarstation, transportflygplan, kontrollflygplan för förarlösa flygplan samt som plattform för elektroniska motmedel (vilket bland annat innefattade att fånga upp och störa ut fiendens radar och radiokommunikationer). Skyraider användes i mycket stor utsträckning av US Navy under Koreakriget 1950-1953, samt av US Navy och US Air Force under Vietnamkriget 1962-1973.
Bristen på flygplan och reservdelar gjorde att USA försökte köpa Svensk Flygtjänst AB:s Skyraider. I Vietnamkriget användes Skyraider ofta som eskortflygplan för räddningshelikoptrar. Detta då Skyraider kunde bära en avsevärd mängd vapenlast, hade en flygtid om fem timmar och även var oerhört stryktålig. Piloter som flög jetflygplan kallade Skyraider för SPAD efter ett franskt jaktplan från första världskriget. Skyraider fanns dock kvar i tjänst till slutet av Vietnamkriget.