Båten beställdes 1903 av ett roddarlag som var med i Göteborgs roddarförening. Harald Andersén var en av de fem männen i laget. Laget kom att använda båten i lokala tävlingar t.ex. i Göteborg och Kungälv. Den kom även att användas mycket till utflykter.
1915 köpte laget en lott och vann pengar. För dem köptes ett tält som museet också fått som gåva.
Laget lät göra en mast och segel som användes vid utflykter. Seglet finns det endast fragment kvar av enl. B.A. och finns ej i våra samlingar.
När båten blev omodern, ca 1913-1914, köpte Harald Andersén båten av de andra i laget och använde den som fritidsbåt. Den kom att användas ända fram till 1960-talet. Båten flyttades från Göteborg till Anderséns sommarställe på Askerön (fastighet 2:1) 1935. Där låg den till 1984 då den skänktes till museet.
Fotografier från 1913 med roddare och familjemedlemmar på utflykt samt bilder från tiden som fritidsbåt på St. Askerön finns i bildarkivet, se UMFA54668:0001-0050.
Bilagepärm: Historik över Arvidssons Båtvarv av Ewert Arwidsson, Trollhättan från december 1999. Vidare finns kopia ur GT från 1953 "Jubileumsdopp för årig 50-åring", samt kopia av sidan 81 i Göteborgs Roddarförenings årsbok 1935.
Enligt Thomas Thieme, Sjöfartsmuseet i Göteborg, finns det material kring båten/båttypen i deras samlingar (uppgift från december 1999).
Gåvan inkom i samband med byggandet av basutställningarna och förmedlades av givarens son, Bengt Andersén som vid tillfället arbetade på Bohusläns museum.
Text ur Göteborgs Roddförening, Årsbok 1935:
G I G G I T
utropar förmodligen Johannesson och likasinnade vitsmakare när ovanstående foto kommer inför deras blickar. Det togs ett trettiotal år tillbaka i tiden, och visar från vänster 4-årade giggen "Nadja", 6-årade "Tärnan" och "Svalan" samt 4-årade "Stella". (Någon påstår att bilden är knäppt på Känsö Fjärskär, men det tror förstås inte red.)
De tre förstnämnda sluparna såldes för många år sedan, men "Stella", privatägd, logerade hos oss ända till i våras, då ägarne flyttade den till deras sommarställe i Bohuslän. Och därmed har denna vackra, klinkbyggda båttyp troligen för alltid försvunnit ur vår "skeppslista", utäten av sin lättare, snubbars efterföljare "Öresundsbåten". Giggen har i konkurrens med öresundslypcn fått dela ungefär samma öde som segelskuta contra ångbåt.
"Tärnan" var byggd 1882 i Hamburg, "Svalan", "Nadja", "Stella" resp. 1887, 1900 och 1903 i Göteborg. Materialet var ek, längden på 6-årade 32 fot, 4-årade 25 fot, bredden 1 fot.
Nämnas kan, att vi också en gång hade en 10-årad gigg Örnen", byggd 1883 i Hamburg. Den försåldes 1911.
JUBILEUMSDOPP FÖR ÅRIG 50-ÅRING
GT-reportage: Stig Björklund. Foto: Jan Rietz [Publicerat 1953]
Ingress:
För 50 år sedan lät fem roddsugna göteborgsynglingar bygga sig en båt. Stella hette hon, en s.k. gigg, som snart blev välkänd i roddarkretsar. Igår firades 50-årsjubileet så värdigt som tänkas kan. -Stellagänget satte sig på nytt och prövade sinafärdigheter utanför Stora Askerön. Och när kvällen kom plockade man fram sina gamla käklådor av plåt och begick jubileum i ett av västkustens trivsammaste bårhus.
Brödtext:
Vi börjar väl med presentationen. Dagens värd var Stellas: nuvarande ägare, direktör Harald Andersén. 68-årig medlem med rodden i blodet. 'Valdemar-Svensson är med sina 72 år lagets nestor och liksom 68-åringen Axel Johansson numera pensionerad avdelningschef i droghandelsbranschen. Det ursprungliga laget bestod av ytterligare två man, numera bortgångne Tage Johnsson samt Gustaf Thorsson, som uteblev på grund, av, sjukdom. I gengäld fanns det en pigg »nykomling» för den fjärde åran, 69-årige Algot. Andersson som kom med i laget 1906. Pensionerad, nej varför det?
Stella fanns bokstavligen med redan vid kaffebordet, när gästerna hälsades välkomna till Askerön. Valdemar Svensson har knåpat med en modell av henne i vinter och i våras blev den färdig. Den modellen har många beundrat, men sällan har den väl blivit diskuterad med sådan församlad sakkunskap som nu vid det här jubileet.
Nej, gubbar, nu tror jag det har mojnat lite, förkunnade värden och då visste man vad det gällde. Rodden.
Kavajerna åkte av, hängslena likaså, och det var fyra prydliga vitskjortor som försiktigt klev ombord och satte sig tillrätta. Bengt Andersén fick sköta styrmanssysslan och ålderman Svensson satt som stroke och angav takten. Och så sköt Stella ut i sundet med de fyra årorna taktfast pendlande och den riktiga roddarknycken på rätt ställe. Det var en grann syn, men det var något mer också. En påtaglig påminnelse om gamla tider, om arga tävlingsduster och glada skärgårdsutflykter om långturer efter kusten och lägerliv på holmarna när seklet var ungt.
Stella byggdes på Bröderna Arvidssons varv på Lindholmen och där var hon stationerad ett par månader i början. Men stans båda roddföreningar fick snart väderkorn' på det nybildade roddarlaget. Såväl Göteborgs roddklubb som Roddföreningen, eller som den då hette Göteborgs Gymnastikförenings roddklubb, erbjöd medlemskap och laget valde föreningen, där man kände en del kamrater från gymnastiken.
5 SM-titlar till Göteborg
Men andra tider kom med andra tävlingsbåtar. Redan 1907 fick föreningen sin första inriggade 4.a, en s.k. Öresundsbåt och därmed började en ny epok i roddens historia. I den båttypen gjorde det s.k. gabrielssonlaget roddföreningens färger kända under många år, med 5 SM-segrar på- meritlistan. Stella-gänget bidrog redan i starten med tre man i laget, två höll sig kvar hela tiden. Men ändå är det inte så mycket tävlingsrodden, som kommer på tal, tal, när laget samlas så här på gamla dar. Det var weekenderna på Stella som i alla år gav tjusningen åt det hela. När lördan kom packades den obligatoriska käklådan, en kexburk full med skaffning, landgångsrigg plockades ner i sjösäckar, alltsammans stuvades snyggt och ordentligt under tofterna och så bar det iväg u från Långedrag. En tur till Marstrand på fyra timmar kunde det bli.
Fru Fortuna ordnade tältet
Övernattning ute på någon holme hörde naturligtvis till weekends-programmet och ganska snart stod det klart för Stella-laget, att ett tält måste man ha. Men var ta pengarna? I de funderingarna stod sällskapet utanför Gumperts hörna när någon kom på en ljus idé.
-Vi går in och köper en lott! Det blev en lott och det blev vinst, 50 kronor. Tältet gick på 52.
Till och med damlaget, fästmör och fruar blev roddbitna, och lär ha klarat Hisingen runt på dagen. Men de fick aldrig komma in i föreningen. Ingen Madigan i båtarna, hette det. Men ro kunde damerna som sagt, och fru Karin Andersén t.ex. skötte sig som en hel karl, när hon med maken och brodern i sällskap rodde från Långedrag till Munkedal.
De gemensamma skärgårdsutflykterna blev så småningom rätt sällsynta allteftersom sällskapet skaffade sig egna sommarnöjen och privata båtar. Men kontakten har man alltid hållit, och Stella gick inte ur laget. Hon följde med Harald Andersén till Stora Askerön, och där har hon blivit både bofast och hedersgäst. Andra generationen hade ett gott öga till henne under sommarlov och nu väntar man på den tredje. Stella är redo, om inte för annat så för nästa jubileum.
Bildtext:
Jubileumsgänget församlat kring modellen av gamla Stella. Från vänster Algot Andersson, Harald Andersén, Axel Johansson och byggherren själv Valdemar Svensson.
Disciplinen höll man styvt på i roddföreningen. Den här manövern hörde alltid till, när laget kommit i båten. Brister det i rättningen, så kan vi väl vara överens om att skylla på blåsten.
Full fart på Stella utanför Stora Askerön. Det syns att det går undan, fast det blir långt mellan träningsutflykterna.