Flygplanet tillverkades av A.V. Roe & Co ltd, Storbritannien. Det köptes till Sverige 1933, och flögs till Sverige av ägaren S. Svensson och Torsten Scheutz (sedermera trafikpilot med dynamit i lasten i Nicaragua och produktiv flygboksförfattare). Rutten gick via London-Paris-Strasbourg-Kassel-Hannover-Hamburg-Malmö och Tärnaby i Västerbotten. Svensson sålde påföljande år flygplanet till flygingenjören L. Schipschenko. Näste ägare, Hans Peterson (mer känd som "Orsa-Pelle") lärde sig flyga i SE-ADT. Enligt uppgift skedde skolflygningarna efter att skrivna instruktioner från luftfartsmyndigheterna översänts till Peterson. Vid denna tid var flygplanet flottörutrustat, och flögs från Siljan. Efter ett haveri i Gävle sommaren 1939 återuppbyggdes flygplanet. Dock monterades en ny motor.
År 1943 modifierades SE-ADT av F:a Flygservice i Stockholm med en täckt kabin. Påföljande år köptes flygplanet av Allen Widman, som använde det för rundflygningar. I samband med ett haveri i Härjedalen 1947-04-20 blev det skidförsedda flygplanet svårt skadat. Widman lät frakta vraket ned till Södertälje, där det förvarades i demonterat skick i ett båthus. Enligt uppgift förvarade Widman motorn inne i sin lägenhet, och skall där även ha utfört motorkörningar.
Gåva till de Luftfartshistoriska samlingarna 1973. I början av 1990-talet fram till 2017 hängdes planet upp ovanför ett kafé vid köpcentret Eurostop strax söder om Arlanda.
Avro Avian togs fram i mitten av 1920-talet som ett allsidigt flygplan vilket skulle vara användbart för flera olika uppgifter, alltifrån flygutbildning till långflygningar. Bakom den bakre sittbrunnen fanns ett litet bagageutrymme. En intressant detalj är att vingarna kan fällas bakåt, och därigenom förvaras i ett vanligt bilgarage. När vingarna är bakåtfällda på detta sätt, monteras en extra vingstötta i framkanten av respektive vingpar. Flygplantypen blev även populär för långdistansflygningar, bland annat mellan Storbritannien och Australien. En norskregistrerad Avian användes för flygningar i Antarktis 1933-34. Under en av dessa flygningar kartlades Drottning Astrids land.
I Sverige har fem Avro Avian funnits registrerade. SE-ADT är det sista kvarvarande av dessa flygplan.